Laura Rosenvinge fortalt til Camille Koeller.
Det hele begyndte med, at vi i byrådssalen i København skulle behandle et forslag fra de borgerlige om, at man skulle have ’Normstormerne’, som er et såkaldt normkritisk undervisningstilbud til folkeskoleelever fra 4. til 10. klasse, til at lægge deres undervisningsmateriale frem.
Selve forslaget og afstemningen ender ikke med at være det, der kommer til at fylde i debatten – den begynder derimod først at køre, da Berlingske ringer til mig og vil interviewe mig om emnet. De præsenterer mig for Nye Borgerliges og DF’s udtalelser, hvor de siger noget i stil med, at det kun skal være op til forældrene at opdrage deres børn i køn, normer og seksualitet, og at de ikke synes, det er nødvendigt med den type undervisning i klasseværelset.
Det provokerer mig, og jeg får sagt, at undervisning om køn, krop og norm og seksualitet er for vigtig en opgave til kun at overlade til forældrene. Det er sagt i en kontekst af alt muligt andet, og selvfølgelig har jeg aldrig ment, at forældre ikke kan opdrage deres egne børn, men lige præcis det citat bliver tweetet af ansvarshavende chefredaktør Tom Jensen.