0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Instruktør: Jeg rejste med Sirius-patruljen. Og lærte en del om det moderne mandeideal

Man skulle måske tro, at specialstyrken Sirius rekrutterede klassiske actionmænd og alfahanner. Men intet kunne være mere forkert, siger journalist Lasse Rahbek, der har fulgt Sirius-patruljen i månedsvis.

FOR ABONNENTER

Man skulle måske ikke lige tro, at det var det, man ville møde i en specialstyrke: Men jeg oplevede nogle rigtig gode bud på et moderne maskulinitetsideal hos Sirius«.

Sådan lyder det fra fotograf og filminstruktør Lasse Rahbek, der er aktuel med DR-hittet ’Sirius’, som er resultatet af, at han over flere år har fulgt specialstyrken og slædepatruljen i Nordøstgrønland.

Og i en omskiftelig tid, hvor den moderne mand skal finde vej i en jungle af nye forventninger og familiemønstre på den ene side side og mere konservative maskulinitetsidealer fra mandeguruer som den kontroversielle psykolog Jordan B. Peterson på den anden, tilbyder Sirius nogle gode bud på en vej frem, mener Lasse Rahbek.

»Jeg oplevede helt grundlæggende nogle meget sunde maskulinitetsidealer og nogle helt igennem ordentlige mandeforbilleder hos Sirius. Man kunne jo godt have fordomme om, at man bare ville møde en samling hårde actionmænd i sådan en specialstyrke, men det kunne ikke være længere fra virkeligheden«, siger han.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce