0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Benjamin Krog
Foto: Benjamin Krog

Marie Bjørn var optaget af undergangen længe inden, det blev mainstream. I dag glædes hun over, at flere befinder sig i stemningen.

Kvindehadet på scenen førte til chokerende stilhed. Dramatikeren bag stykket vil have venstrefløjen til at konfrontere sine grimme sider

For Marie Bjørn er undergangsstemningen i tiden gode nyheder. I den vælter det fortrængte op til overfladen. Nu er opgaven bare, at venstrefløjen også tør konfrontere sine egne grimme sider.

FOR ABONNENTER

Det var, da jeg sad i chokeret stilhed midt mellem mullets og hæklede mavebluser på Det Kongelige Teater, at jeg tænkte, at jeg var nødt til at tale med dramatikeren, der havde skrevet dette stykke.

Tavsheden var afstedkommet af det, som kult- og queer-fænomenet Nina Rask lige havde sagt på scenen efter at have ristet mænd og maskulinitet i omtrent tre kvarter.

»Mit store problem med hele den her mandehade-rant er, at den egentlig er et røgslør for, at jeg i virkeligheden hader kvinder mere«.

Forvirret stilhed. Kvindehad var ikke, hvad gen. z-crowden havde bestilt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce