0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Den krop, vægttabsprogrammerne prøver så hårdt på at eliminere, er den krop, jeg kæmper så hårdt for at få lov til at leve med, skriver Marie Frank Landberg

»Jeg er stærk, sjov, stædig, glad, omsorgsfuld, loyal, helt igennem dejlig – og tilmed sexet«

Når vi påstår, at tyndhed vil gøre os lykkelige og problemfri, så lyver vi ikke blot for hinanden. Vi italesætter også ideen om, at en tyk person ikke kan eller har lov til at være glad.

FOR ABONNENTER

Jeg begik den fejl forleden dag at sætte mig og se Netflix-programmet ’Bringing Sexy Back’. Kort fortalt er det et realityshow om mennesker, der af forskellige årsager har taget på i vægt over en årrække og dermed er blevet kategoriseret som usexede af sig selv (og diætkulturen).

De er kede af vægtøgningen og er blevet tilmeldt programmet, så de kan få hjælp til at tabe vægten og tilbagevinde titlen som sexet. Altså et vægttabsprogram, der for mig at se tydeligt understreger alt, hvad der er galt i den måde, hvorpå vi taler om og ser på den tykke krop.

Et hjernevaskprogram, der udskammer tykke mennesker og samtidig glorificerer et utrolig snævert kropsideal. Et program, der repræsenterer et ensporet og urealistisk syn på, hvad sundhed er.

Mit pis er hermed bragt i kog. Igen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Læs mere

Annonce