0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Privatfoto
Foto: Privatfoto

​Datter til kræftsyg: Jeg kan tale med mine veninder om pik, penge og politik, men der bliver stille, når jeg vil tale om min far

Jeg kan tale med mine veninder om pik, penge og politik, men hvis jeg italesætter sorgen, døden, og alt det, der gør ondt, bliver der ofte stille.

FOR ABONNENTER

Jeg var lykkelig, lettet og lattermild, da min far satte huen på mit hoved. En uges fest og farver ventede forude. 19 år og fri. 4 år var gået, siden han blev erklæret kræftfri. Vi tog alle fire til Cypern den sommer. Første tur, efter mor og far blev skilt 6 år forinden. Livet virkede stærkere end nogensinde før.

Han havde klaret alle skanninger og kontroller, og jeg havde aldrig oplevet ham gladere. Han var sluppet ud af sygdommens stramme tag. Nu kunne han stå og glo ud ad vinduet og smile – helt uden grund. Livsglad og lettet.

Nu stod vi så sammen foran klasselokalet på mit gymnasium. Jeg havde endelig huen på hovedet, og fremtiden ventede forude. Jeg skulle prøve det hele. Erobre verden. Bare være ung.

Det blev 15. juli 2018. Jeg var stadig flyvende, tre uger efter jeg blev student, men mærket af rusen, friheden og festerne. Vi sad alle fire om spisebordet hjemme hos mor. Jeg troede, vi skulle tale om mig, tale om, hvornår jeg skulle flytte hjemmefra. Som en anden selvcentreret teenager.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce