0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Sociolog og mor: Jeg leger ikke med mine børn. Hvorfor skal det være tabu?

Det går langsomt, men fremad for børnefamilierne. Som mor og som sociolog oplever jeg, at det er lykkedes at udfordre arbejdslivet som den eneste sande, identitetsbærende og lyksaliggørende faktor i et voksenliv. Den dårlige nyhed: Den plads har børnene overtaget.

FOR ABONNENTER

Da jeg fik mit første barn for tretten år siden, blev der ikke snakket højt om det svære i at få to jobs til at hænge sammen med at hente og bringe og have sygedage og legeaftaler.

I de små hjem (og i skilsmisserne) kæmpede hvert par ellers med at bygge både karrierer og familieliv op fra grunden.

At få succes med det føltes som at bestå den store eksamen i at blive voksen. Efter et par år med dårlige erfaringer besluttede min familie at kaste håndklædet i ringen og blive udstationeret i udlandet, hvor kun mine børns far skulle arbejde, og jeg blev noget så eksotisk som hjemmegående.

Det sidste blev sagt helt lavmælt som et uartigt ord af vores jævnaldrende: Det var det ultimative knæfald for den patriarkalske verdensorden, som vores mødre og bedstemødre havde kæmpet os ud af.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce