En kold efterårsnat for år tilbage gik jeg gennem København i min oversized vinterfrakke fra genbrugen. Jeg havde den der typisk vraltende gangart, man får af at have brugt natten på Nørrebros brune værtshuse.
Jeg var i starten af 20’erne. Jeg havde livet foran mig, ville de fleste sige, men da jeg bevægede mig hjem over Langebro, var jeg overbevist om, at netop den nat skulle være min sidste. Jeg kan huske, hvor koldt gelænderet var, da jeg greb fat i det og kiggede ned på det brusende vand. Kulden fra vandet i kanalen nåede helt op til mit ansigt. Jeg fandt det ikke uden ironi, at det var på Langebro, at man havde fundet den folkekære Preben Kaas’ sko, efter han var hoppet i havnen en forårsnat. Preben Kaas var folkekær og havde en stor karriere bag sig. Jeg derimod var fremmedgjort og overbevist om, at jeg ingen fremtid havde. Begge dele kan føre en ud over gelænderet på Langebro.
Jeg er glad for, at jeg altid har været kuldskær, for jeg kunne ikke få mig selv til at tage springet. Jeg tænkte på, at hvis nu jeg var så uheldig at overleve, så skulle jeg gå rundt i vådt tøj i København.