0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Mads Nissen/POLITIKEN
Foto: Mads Nissen/POLITIKEN

Caspar Eric: Tidligere socialminister var racehygiejniker par excellence

Debatten på handikapområdet er så overfladisk og historieløs, at det virker nærmest latterligt, at staten vil give en undskyldning til ofrene for særforsorgens gerninger.

FOR ABONNENTER

Hvordan kan Socialministeriet sige, at de endelig vil give en undskyldning til de anbragte i særforsorgen, og så samtidig have en stor buste af K.K. Steincke stående i indgangen?

Det er mit helt grundlæggende spørgsmål, og der kunne det her debatindlæg sådan set godt stoppe. For svaret er: Det kan de naturligvis ikke. Her kommer hvorfor.

I dag var jeg inviteret ind for at snakke med de ansatte på Kontor for Handicap i Socialministeriet. Det var en god snak, og jeg var både taknemmelig og beæret over at være inviteret. Det er jeg stadig. Men da jeg tager elevatoren ned til udgangen, så fandeme om ikke K.K. Steinckes store hoved pludselig står der og troner lige ved indgangspartiet og de dobbelte glasdøre.

Lad mig sige med det samme: Snakken om, hvilke buster der står hvor, og hvem der har stået bag hvilke uhyrligheder igennem danmarkshistorien, kan være en kompliceret diskussion. Andre gange kan den være meget enkel.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce