For et par uger siden faldt jeg over et interview, som influencer og youtuber Rasmus Brohave har lavet med medstifter af Coolshop Jacob Risgaard, som mange nok kender fra ’Løvens Hule’.
Brohave følger med Risgaard rundt en arbejdsdag, og i slutningen af videoen siger Risgaard: »Meningen med livet er at være lykkelig så mange dage som muligt«.
De ord rungede i mit hoved resten af dagen. Det synes at være en holdning, han ikke er ene om. Kommentarfeltet jublede. Jeg kunne ikke være mere uenig. Jeg tror, at ideen om at være lykkelig så meget af tiden som muligt, paradoksalt nok er med til at gøre folk enormt ulykkelige. Så da jeg hørte ham sige den sætning, blev jeg enig med mig selv om, at det måske er på tide for os som samfund at sige fuck it til ideen om at være lykkelig og omfavne alt det, der gør ondt, i langt højere grad.
Da jeg var yngre og spurgte kærester, hvad deres mål i livet var, svarede de ofte noget i retningen af »at gøre store ting i livet, blive husket og sætte et aftryk«. Jeg kan huske, at jeg syntes, det var enormt storladent og en måde at sætte sig selv under et voldsomt forventningspres på. Mit eget svar var altid: »Jeg vil bare gerne være lykkelig«.