0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Benjamin Krog
Foto: Benjamin Krog

»At læse humaniora vest fra Storebælt har sjældent ført til andet end overophedning på jobcentrene«, skriver Simon Maegaard og advarer andre mod at gå i samme retning.

Humanist: Velkommen på humaniora ... snart skal du til begravelse, til møde på jobcenteret eller i job på et lager

Hvis jeg skulle begynde at læse humaniora i dag, ville jeg have skyndt mig at holde op.

FOR ABONNENTER

Mine kammerater døde som fluer efter nogle år på humaniora. Jeg vænnede mig nærmest til at kaste roser på kister.

Ved en ceremoni i Augustenborg var der så mange blomster, at bedemanden måtte stoppe os. De ville ødelægge hans rustvogn – lave pletter på stofpanelerne. I sådan en bil skal der være dødstille – ikke en flue, ikke en tanke, kun døden indkapslet i symbolsk hvidt. Jeg kastede demonstrativt en pakke Blå Kings (dengang havde pakkerne farver) efter min ven på hans sidste rejse. Snart brændte de sammen med ham. Han blev indhyllet i al den nikotin og røg, som han så ihærdigt havde opsøgt på Knuds Garage, hver gang undervisningen på universitetet var overstået.

Dengang jeg blev student, kunne man gange sit snit fra studentereksamen med 0,08, hvis man påbegyndte en videregående uddannelse inden for det første år. Det var nødvendigt for mig, som var oppe i alle fag pga. for stort fravær.

Den sidste eksamen husker jeg ikke, for studenterfesterne var allerede begyndt. De næste uger var druk, damer og udpumpninger.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce