0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Laura Winge.
Foto: Laura Winge.

Forfatter Johanne Mygind: »I et lille samfund, hvor alle kender alle, er det svært at være kritisk over for byens største arbejdsgiver«

Forfatter Johanne Mygind tog sidste år til Lemvig for at skabe en ny samtale om forureningen fra Cheminova. Det viste sig at være en vanskeligere opgave, end hun havde troet.

FOR ABONNENTER

I foråret 2023 blev jeg sammen med forfatter Liv Duvå og billedkunstner Laura Winge ansat som huskunstnere i Lemvig Kommune, finansieret af Statens kunstfond.

Vi skulle bruge litteraturen til at skabe en ny samtale om danmarkshistoriens største generationsforurening: Cheminovas kemikaliedepot ved Høfde 42, hvor mere end 100 tons gift og kviksølv er deponeret.

Da jeg tog til Lemvig, havde jeg ikke gjort mig klart, hvor svær en opgave vi havde stillet os selv.

Cheminova har ligget på Harboøre Tange i snart 70 år. I generationer har fabrikken været kommunens største arbejdsplads og vigtigste skatteyder. Alle kender nogen, som har arbejdet der eller stadig gør det. Alle har været til en fastelavnsfest, haft en håndboldtrøje eller været på studietur med gymnasiet, finansieret af Cheminova. Når jeg talte med folk på egnen, blev jeg igen og igen mødt med sætningen: »Det er en fantastisk arbejdsplads«. Om forureningen lød det typisk: »Det var en anden tid«. Kun de færreste ønskede åbent at forholde sig til giftdepotet ved Høfde 42, det forurenede grundvand eller den undersøgelse, som for nylig havde vist, at der er markant flere kræfttilfælde blandt mennesker, der i slut 60’erne boede i Thyborøn og Harboøre end i sammenlignelige områder.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Læs mere

Annonce