0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Facebook-whistlebloweren Frances Haugen så et foto, der rystede hende

Den tidligere Facebook-ansatte advarer om en forretningsmodel, der kan føre mod nye folkedrab og mere menneskelig ulykke.

FOR ABONNENTER

Hvordan har man det egentlig efter mere end et halvt års kamp mod en af verdens største og mest magtfulde techgiganter, spørger jeg, da jeg denne mandag møder den verdensberømte Facebook-whistleblower Frances Haugen på et hotel i København.

»Se her«, siger hun og viser mig portrætbillederne på to af sine identitetskort: »Hvad fortæller de dig?«.

Det første er et år gammelt og fra dengang, hun stadig var ansat i Facebook. Det andet er nyt og taget efter hendes nu otte måneder lange armlægning med omstridte Facebook.

»Er det ikke utroligt, hvor meget gladere jeg ser ud nu?«, siger hun nærmest begejstret og synes tydeligvis, at hun har besvaret spørgsmålet om, hvordan hun har det. At hun har besvaret, hvordan det er at lægge sig ud med en techgigant, der har magten til at ryste selv gamle demokratier som det amerikanske, og som oveni har gennemboret milliarder af mennesker virkelighedsopfattelse og for længst eroderet alt privatliv. Hun har det bedre ...

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce