M anden foran mig er »fremmedagent«. Eller ... det bliver han i al fald kaldt i sit hjemland, Rusland. For hjemme i Moskva, hvor den 58-årige blev født og stadig bor og arbejder, må folk som ham finde sig i et vist skær af mistro. I hvert fald fra Putin-styrets side.
»Men jeg følger reglerne og sætter også denne etiket, »fremmedagent«, under mine artikler, sådan som jeg skal. Ligesom jeg betaler skat af udenlandsk indkomst. Så jeg er stadig en del af samfundet«, fastholder Andrej Kolesnikov.
Det er gråt og småtrist, da vi mødes i København. Til gengæld er det en knivskarp Andrej Kolesnikov, der analyserer det Putin-styre, der hen over de seneste par årtier har rullet et gryende russisk demokrati tilbage til noget, Kolesnikov kalder en »totalitær hybridstat«.
Men først en præsentation: Andrej Kolesnikov er både forfatter og tidligere journalist ved kendte aviser som russiske Novaja Gaseta, Isvestija og Vedomosti. I dag er han analytiker ved den amerikanske tænketank Carnegie Russia Eurasia Centers afdeling i Moskva. Og netop derfor har han fået stemplet som »fremmedagent« eller »udenlandsk indflydelsesagent«.