0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Få Kritikerskolens Skriveakademi ud på jeres uddannelse

Vil I klæde de studerende på jeres uddannelsesinstitution på til at deltage i den offentlige debat? Og kunne I tænkte jer at tilbyde de studerende muligheden for at få kendskab til, hvordan de bruger deres faglighed bedst muligt i debatten? Så læs mere her om Kritikerskolens Skriveakademi for uddannelser.

Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvad er Kritikerskolens Skriveakademi for uddannelser?

På Kritikerskolens Skriveakademi for uddannelser er det vores mål at gøre kursisterne til skarpe skriftlige formidlere, så de har mulighed for at bidrage positivt til den offentlige debat inden for deres fagområde.

Derfor tilbyder vi universiteter og andre videregående uddannelser med skriveakademierne et undervisningsforløb, der er skræddersyet efter den enkelte uddannelses behov.

På Skriveakademiet vil kursisterne lære:

• Hvordan de finder frem deres holdninger og idéudvikler originale debatpointer - især indenfor deres fagområde
  • Hvordan de mestrer debatformatet for gør deres pointe tydelig og fængende for læseren
  • Hvordan de vælger de rigtige argumenter og virkemidler i den enkelte tekst for at overbevise bedst muligt

Hvad består Skriveakademiet af?

Skriveakademiet består af:

• 3 undervisningsmoduler
  • hen over 3 til 4 uger
  • for op til 30 kursister.

Gennem forløbet vil kursisterne skrive minimum to debattekster og arbejder sammen om teksterne i feedbackgrupper. Derudover får de personlig feedback på deres tekster fra Politiken.

På skriveakademiet vil kursisterne gennem undervisning, øvelser og oplæg fra fagpersoner og debattører lære, hvordan de skærper deres egen argumentation og serverer den overbevisende.

• Kursisterne vil blive oplært af Politikens undervisere, skribenter og debaterfarne fagpersoner.
  • Kursisterne vil sparre med en gruppe af andre debatengagerede unge mennesker om deres debattekster.
  • Kursisterne vil få indsigt i den offentlige debat og lære, hvordan de bidrager til den og bringer deres perspektiv på dagsordenen.

Det siger kursisterne

»Det bedste har været at få gjort sig nogle tanker om, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør, når man skriver debattekster. Specielt ved at se mange forskellige eksempler på debattekster og at prøve kræfter med det på egen hånd.«

»Jeg har lært meget af feedbacken. Hvordan der er en vis diskrepans mellem, hvordan det jeg skriver føles for mig, og hvordan det opfattes af andre.«

»Jeg håber virkelig, I udbyder det igen til flere økonomistuderende. Det har virkelig givet mig blod på tanden.«

Udtalelser fra kursister på Skriveakademiet for økonomistuderende på Københavns Universitet i august 2022

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at høre mere om vores Skriveakademi, er du velkommen til at kontakte os på e-mail: kritikerskolen@pol.dk.

Du er også velkommen til at kontakte leder af Kritikerskolen Jacob Eriksen direkte på tlf. 3140 6198 eller e-mail: jacob.eriksen@pol.dk

Du kan læse nogle af de artikler, tidligere kursister og elever har skrevet på Politiken.

Besøg os på FacebookInstagram

Annonce