0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Kan du rulle med øjnene, gøre dig skeløjet og række tungen ud samtidig?

2. maj 2020
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hundredvis af populære profiler bruger TikTok til at sælge hjemmelavet porno. De seksuelle videoer blander sig i børnenes feed og har fået en pornotrend til at brede sig på det sociale medie. Det viser, hvorfor forældrene skal på banen, mener eksperter.

En kvinde med lyserødt hår kigger uskyldigt ind i kameraet, mens hun vugger frem og tilbage til børnevenlig klavermusik. Pludselig gør hun sig skeløjet og stikker tungen så langt ud af munden, at mundvandet løber ned i hendes dybe kavalergang.

I kommentarfeltet til videoen er reaktionerne todelte. En stor gruppe voksne mænd skriver ting som »jeg elsker dig!«, »du er så hot«, og »wow, det er frækt«. Den anden gruppe er børn, der ikke forstår, hvad de lige har set.

»Hvad er det?«, »er du okay?« og »ad!«, skriver børnene til videoen, som er blevet set mere end 46.000 gange.

Mens børnene har scrollet gennem deres feed på det populære sociale medie TikTok, er de uforvarende tumlet ind i det, der bedst kan beskrives som et digitalt udstillingsvindue for hjemmelavet porno. Kvinden, der savler ned i sin kavalergang, er en del af en stor gruppe brugere på TikTok, som bruger det sociale medie til at sælge hjemmelavet porno.

For 60 kroner om måneden kan man købe adgang til kvindens billeder og sexvideoer, hvor hun leger med knive og klæder sig ud som karakterer fra japanske tegnefilm og Hermione fra Harry Potter-universet.

TikTok er ellers bedst kendt for at være et af de mest populære sociale medier blandt danske børn. Ifølge DR’s Medieforskning bruger hvert femte barn mellem 9 og 14 år TikTok hver eneste dag.

Men for sexarbejdere og andre, der gerne vil supplere deres indtægt med lidt hurtige penge, er TikTok en måde at komme i kontakt med nye kunder på.

I en gennemgang, som Politiken har foretaget af to måneders aktivitet på TikTok, fandt vi mere end 100 populære profiler, der bruger det sociale medie til at sælge hjemmelavet pornografisk indhold. De havde i gennemsnit mere end 100.000 følgere, hvilket er meget på et socialt medie, hvor man normalt bliver anset som en mindre berømthed, når man runder 50.000 følgere.

Sælgerne bruger blandt andet hashtagget #OnlyFans til at vise alle interesserede, at de sælger pornografisk indhold. Hashtagget er en reference til hjemmesiden onlyfans.com, som de seneste år er blevet et populært sted at sælge hjemmelavet porno. Salget foregår nemlig ikke direkte på TikTok, men på eksterne sider, som sælgerne linker til fra deres profiler på TikTok og nævner i deres videoer.

Et eksempel er en ung kvinde, der i en video henkastet siger: »Hey, vil du høre en hemmelighed? Hvis du gerne vil se min røv, så viser jeg billeder af den på Twitter. Og når du først har set min røv, kan jeg garantere dig, at du gerne vil se mere af den på min OnlyFans. Så gå derind og forkæl dig selv«.

Hos Medierådet for Børn og Unge er formanden Stine Liv Johansen på ingen måde overrasket over, at der foregår salg af pornografisk indhold på TikTok. Hun betegner det sociale medie som »det vilde vesten«, når det kommer til at fjerne indhold, der er uegnet for børn.

»Det er bekymrende, at det her indhold findes på TikTok, for det kan blive serveret for små børn, der bestemt ikke har bedt om det. Samtidig er der en risiko for, at børnene ser pornografisk indhold, hvis de følger opfordringerne i videoerne og går ind på hjemmesiderne, som sælgerne anbefaler, og det kan være skadeligt for børnene«, siger Stine Liv Johansen.

TikTok tillader seksualisering

Det er en velkendt metode at bruge et populært socialt medie til at sælge seksuelt indhold. Den metode har Red Barnet set dukke op igen og igen, siden de første sociale medier som Arto og Myspace blev udbredte blandt unge i 00’erne. Men der er alligevel en åbenlys grund til, at netop TikTok er et populært sted at sælge pornografisk indhold i dag.

»TikTok tillader langt mere seksualiseret indhold end de andre sociale medier, der er populære blandt børn, og jeg synes på mange måder, at de er værre end Snapchat, Facebook og Instagram. Vi kan tydeligt mærke, at TikTok følger nogle helt andre standarder end de mange amerikanskejede sociale medier, selvom de også kan være svære at få i tale«, siger Jon Kristian Lange, der er seniorrådgiver hos Red Barnet.

Han henviser til, at når Red Barnet eksempelvis finder noget problematisk indhold på YouTube eller Facebook og henvender sig til platformen, bliver de oftere mødt med et ønske om at finde en løsning på problemet. Når Red Barnet henvender sig til TikTok, hører de enten ingenting eller får en mail tilbage om, at indholdet nu er slettet.

»Det er frustrerende, at de er så lukkede og ikke ønsker en dialog. Især når vi kan mærke, at de sagtens kan være effektive i at moderere indholdet på platformen. Når jeg er ude at tale med de ældste klasser i folkeskolen, plejer jeg at give dem udfordringen, at de skal prøve at se, hvor hurtigt de kan få slettet en video fra TikTok. De skal bare sige noget grimt om Kina, så forsvinder videoen nærmest med det samme«, siger Jon Kristian Lange.

Han betegner situationen på TikTok som »helt vildt problematisk«. For det er en sprængfarlig cocktail at kombinere mangelfuld moderation med store mængder stærkt seksualiseret indhold og en brugergruppe, der er både meget unge og alene.

»Man skal vide, at hvis der opstår problemer, så får man altså ikke nogen hjælp af TikTok. Man er helt alene. Det er især problematisk, når børnene er 10-13 år, fordi det er her, de virkelig begynder at give den gas på sociale medier, og de vil ikke altid have, at forældrene ser med. Det er i de år, hvor børnene begynder at eksperimentere med sig selv, og hvor de problematiske ting virkelig får lov til at blomstre«.

Politiken har delt oplysningerne om de problematiske profiler med TikTok, der på baggrund af henvendelsen har igangsat en undersøgelse. TikTok har dog, trods flere henvendelser, ikke ønsket at stille op til et interview, men har i stedet sendt følgende udtalelse gennem en talsperson.

»Det er vores prioritet og ansvar at holde vores fællesskab sikkert, og det tager vi ekstremt seriøst. Vores fællesskabsregler definerer, hvad der tilladt på vores platform, og her fremgår det tydeligt, at vi ikke tillader indhold, der udøver, promoverer eller glorificerer salg af seksuelle ydelser. Vi undersøger disse profiler, og hvis noget indhold — i videoer eller i informationen på en brugers profil — bryder vores regler, vil vi handle i overensstemmelse med vores fællesskabsregler og brugerbetingelser«.

Børn kan ikke skærmes

Et eksempel på, hvordan seksuelle trends kan sprede sig til de helt unge brugere på TikTok, er den såkaldte eye roll challenge, der har været et hit på TikTok de seneste måneder. Trenden har fået flere hundrede millioner afspilninger og går ud på, at man optager en video, hvor man ruller med øjnene, samtidig med at man gør sig skeløjet og stikker tungen langt ud af munden — ligesom kvinden, der pirrede mænd og forfærdede børn i kommentarfeltet.

Fænomenet kommer fra japansk animeret porno, hvor ansigtsudtrykket kaldes ahegao. I animeporno bliver ahegao brugt til at vise, at kvindelige karakterer får orgasme. Men ansigtsudtrykket har spredt sig fra brugere, der sælger fetichporno, til almindelige brugere, der synes, at ansigtet er sjovt at imitere. Således er ahegao blevet en udfordring, som børn og unge giver hinanden.

»Børn gør, hvad deres forbilleder gør, og derfor kan de blive en del en trend som eye roll challenge uden at forstå, hvad betydningen i virkeligheden er. Men selv om børnene ikke forstår konteksten, er det langtfra okay, at de bliver en del af en gruppe voksnes pornofetich«, siger Jon Kristian Lange.

Det store spørgsmål er, om det er børnene, der skal lade være med at være på TikTok, eller om det er sælgerne af pornografisk indhold, der skal finde et andet sted at sælge deres ydelser.

»TikTok fastholder i deres brugerbetingelser, at det er en platform til brugere over 13 år. Og der er i princippet ikke noget galt med, at der er voksenindhold på en platform til teenagere og voksne. Men samtidig gør TikTok meget lidt for at komme af med de mange brugere under 13 år. Derfor er resultatet, at der er mange børn, som bruger et socialt medie med voksenindhold, der kan gøre dem bange og kede af det«, siger Stine Liv Johansen.

En åbenlys løsning kunne være, at børn under 13 år dropper TikTok og i stedet bruger et socialt medie, der er skabt til børn. Men det er ikke holdbart, mener Stine Liv Johansen.

»For mange børn er TikTok en vigtig del af deres sociale kontakt med vennerne og et sted, hvor de har mange gode oplevelser. Samtidig ved vi, at børn er gode til at finde smuthuller, hvis deres forældre forbyder dem at bruge TikTok. Så bruger de deres venners profil, eller de installerer TikTok uden forældrenes vidende, og så kan man være helt sikker på, at de ikke beder om hjælp, hvis de oplever noget ubehageligt«, siger Stine Liv Johansen.

Hun påpeger, at børn i sidste ende bare kan søge på ord som ’sex’ eller ’porno’ på en søgemaskine på nettet og finde indhold, der ikke er godt for dem. Men det betyder ikke, at vi skal forbyde dem at bruge nettet eller søgemaskiner.

»Vi kan ikke skærme børn fra internettets krinkelkroge. Lige nu er det salg af pornografi på TikTok, der er problemet, men i næste måned vil det være noget nyt. Vi kan ikke forudsige, hvad det bliver, men vi kan hjælpe vores børn langt hen ad vejen ved at sørge for, at de altid kan komme til os, hvis de oplever noget på nettet, der gør dem bange eller kede af det. Derfor er den bedste løsning, at vi som forældre husker at tale med vores børn om, hvad de laver og oplever i deres digitale liv«.

Læs mere:

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden