0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Kunsten at swipe sig gennem dommedag og ind i de unges hjerter

11. september 2020
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Datingappen Tinder lancerer fra i dag et nyt ’interaktivt event’, hvor man kan swipe sig gennem Jordens undergang. Hvorfor roder en datingapp sig ud i den slags?

Swipe, swipe, swipe. Pling! Det er lyden af et match, en forbindelse, på datingappen Tinder. Måske det udvikler sig til et møde og noget mere, måske bliver det ikke til mere end et par lystige beskeder. Måske sker der ingenting. Sådan har Tinder været indtil nu, kerneydelsen var at møde nye mennesker, og selv om Tinder selv markedsfører, at det ikke behøver have noget med krop og kærlighed at gøre, så er det sengekammerater og partnere, det er blevet til for det meste.

Men nu udvider Tinder butikken. Fra i dag kan du opleve andet end bare lyden af ’matches’, der ruller ind; nu lanceres ’Tinder Swipe Night’ i Danmark og store dele af verden. Firmaet kalder det selv et »interaktivt event«.

Man kunne også kalde det en blanding af en tv-serie og et rollespil, det ligner det i hvert fald. Konceptet er: Du er hovedpersonen i en dommedagshistorie.

Du er til en fest hos nogle venner, men pludselig er en asteroide på vej mod Jorden, og alle går i panik. Hvad gør du? Gennem ’episoden’ bliver du stillet over for nogle valg. Det kan være småting, om du skal give komplimenter eller gøre grin med folks tøj. Og det kan være mere skæbnesvangert, for eksempel valget mellem at redde en hundehvalp eller en bekendt.

Du beslutter dig ved at swipe, på samme måde som når du leder efter dates på samme app. Alle dine valg har indflydelse på, hvordan episoden ender, og når du er er færdig, kan du swipe videre på datingprofiler, og nu kan du se, om folk har truffet nogle af de samme valg som dig.

Tinder
Foto: Tinder

Denne weekend og de næste to kan man logge ind på sin app og deltage i ’Swipe Night’. De tre ’episoder’ er kun tilgængelige en ad gangen hver weekend, fra lørdag morgen klokken 10 til søndag midnat.

Men hvorfor skal man belemres med at redde verden der, hvor man plejer at finde sine frække aftaler?

Men hvorfor skal man belemres med at redde verden der, hvor man plejer at finde sine frække aftaler? For mange af os lyder det mærkeligt. For at forstå, hvorfor det måske er en god idé, skal man først forstå noget om den generation, som Tinder gerne vil have fat i.

Generation Z

Mens langt de fleste var sendt hjem på grund af corona, blev der alligevel swipet løs på appen. Tinders egne tal viser, at især brugerne mellem 18 og 25 år var aktive i de tungeste nedlukningsperioder: På globalt plan swipede aldersgruppen 39 procent mere end normalt.

Den aldersgruppe er en del af generation Z, og selv om de præcise skæringspunkter er til diskussion, er det nogenlunde dem, der er født mellem 1995 og 2010.

Kort sagt differentierer generation Z ikke mellem liv, der er offline, og liv, der er online

Skal man groft tegne generation Z op, kan det lyde sådan her: Generation Z kan ikke huske en tid før internettet, de færdes hjemmevant på de sociale medier, kan bevæge sig frit over flere (digitale) platforme, går op i individualitet og har et enormt kulturforbrug. Kort sagt differentierer generation Z ikke mellem liv, der er offline, og liv, der er online.

Det er dem, Tinder, og alle mulige andre i øvrigt, vil have fat i. Og når datingappen mener, at ’Swipe Night’ er måden at gøre det på, skyldes det én ting: at de vil have brugerne til at bryde isen – chatte med hinanden.

Serier og verdens undergang

Når man på datingappen har fået et match, er lykken ikke automatisk gjort, for nu skal man have gang i en samtale. Hvis man er på date ude i virkelighedens verden, kan man jo snakke om den musik, der spiller på baren, om filmen, man har set sammen, eller bare om den verden, der findes rundt om en. Det er sværere at finde en fælles krog at hænge samtalen på, når man ikke er i rum sammen, selv for de digitalt indfødte.

Men isen skal altså brydes, og der kunne Tinder via brugerundersøgelser forstå, hvad der satte deres generation Z-brugere i gang.

Generationen, der også tæller Greta Thunberg, snakker om dommedag, som vi andre snakker om sommerferieplaner

Det ene var at snakke om et fælles kulturprodukt, en ny film, et stykke musik eller en tv-serie. Det er nemt at indlede en samtale om, hvad man synes om slutningen på ’Game of Thrones’ eller den nyeste popsang. Det andet, de unge mennesker brugte som indgangsvinkel, er verdens undergang.

Generationen, der også tæller Greta Thunberg, snakker om dommedag, som vi andre snakker om sommerferieplaner. Datingappens brugerundersøgelse viste, at variationer over spørgsmålet »Hvad ville du gøre, hvis verden gik under i morgen?« var populær blandt generationens Tinder-brugere.

Og så er der det med individualitet: Generationen elsker både ifølge Tinders egen brugerundersøgelse og andre generationsanalyser at vise, hvem de er. De elsker at eje, gå med og bruge ting, der siger noget om dem. Når man laver et interaktivt eventyr og bagefter sætter folk sammen efter deres moralske valg, så giver man ikke bare brugeren en oplevelse, men en oplevelse, der siger noget om dem.

Tinder
Foto: Tinder

Mens færre og færre mødes i den virkelige verden, er smitterisikoen online stadig nul.

Klasker man de faktorer sammen, får man altså ’Swipe Night’. Det er noget, man oplever samtidig, ligesom barens musik. Det er et kulturprodukt, man kan diskutere, det handler om dommedag, og så er det en måde at sige noget om sig selv på.

Du behøver ikke at møde nogen på internettet for så bagefter at skulle lave noget uden for internettet; hele relationer begynder og eksisterer inde i smartphonen eller computeren

Tinder synes selv, det er den perfekte eliksir, og vi må se, om de danske og internationale brugere hopper med på vognen. Da Tinder lancerede ’Swipe Night’ sidste år i USA, steg det umiddelbare antal af matches med 26 procent, men der er ikke offentliggjort opdaterede tal, der viser, om det stadig er en succes.

Digitalt isbjerg

At datingappen nu vil have dig til at redde verden mellem dateaftaler, er kun toppen af et digitalt isbjerg, det første fingerpeg mod en ny virtuel virkelighed. Ledet af de yngre generationer er digitale platforme ved at udvikle sig til, i endnu højere grad end før, at blive steder. Du behøver ikke at møde nogen på internettet for så bagefter at skulle lave noget uden for internettet; hele relationer begynder og eksisterer inde i smartphonen eller computeren.

I år måtte mange andre end de yngste vænne sig til at skulle findes mere online. Da pandemien plantede os ved hver vores computer, måtte kulturstederne på stribe erklære fallit. Man kan ikke svede til koncerter, danse til festivaler og sidde tæt i biograferne, når smittetallene er høje, men du kan ikke få corona fra din online siddemakker.

Alle disse internetbække små gør altså en stor tidså, og den strømmer fra ungdommen. Det er dem, man vil have fat i

Så mens forsamlingsantallet faldt ’udenfor’, samledes 12 millioner mennesker til koncert i det ultrapopulære computerspil ’Fortnite’ tilbage i april. Det var den amerikanske rapper Travis Scott, der gav koncert, mens folk via deres avatarer kunne både danse og flyve til musikken.

Senere i dag lørdag er der igen koncerter i ’Fortnite’, og folkene bag spillet har tænkt sig at normalisere, at en optræden hos dem er det samme som at besøge et talkshow til en snak og et nummer. Så når der skal promoveres en tour eller et album, kan man slå et smut forbi den virtuelle verden og potentielt nå de cirka 350 millioner spillere.

I andre computerspil som ’Minecraft’ og ’Animal Crossing’ finder sammenlignelige ting sted. ’Minecraft’ lægger også scene til koncerter, og i ’Animal Crossing’ har kampagnen bag den amerikanske præsidentkandidat Joe Biden lanceret digitale skilte, så folk kan vise deres støtte online.

Ungdommens magt

Alle disse internetbække små gør altså en stor tidså, og den strømmer fra ungdommen. Det er dem, man vil have fat i. De er den næste generation, der både som producerende og forbrugende er på vej ud på arbejdsmarkedet. Man kan spinde guld på dem.

Hos Tinder har man nedsat et ’Z Team’. Et helt hold medarbejdere, der udelukkende arbejder med generation Z, hvem de er, og hvordan man får og holder fat i dem. Lige nu går det meget godt, 50 procent af appens brugere er under 25 år. Det er også Tinders ’Z Team’, der står bag ideen om ’Swipe Night’.

Swipe, swipe, swipe. Pling! Det er lyden af et match. Men det er også lyden af et dommedagsscenarie, fremtidens virkelighed og, hvis det går godt, lyden af pengenes søde sang, når de lander i Tinders lommer.


Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden