0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
 Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris. All rights reserved
Foto: Courtesy Galerie Jeanne Bucher Jaeger, Paris. All rights reserved

Hun var en diva, Louise Nevelson, men også en følsom kunstner, som levede for sin kunst og sin kunst alene. En del af det indebar at bære tre lag sorte kunstige øjenvipper. Her er hun fotograferet foran et af sine karakteristiske sortmalede vægværker.

Hun levede af sardiner og rosiner. Nu viser dansk museum hendes vilde værker for anden gang i verdenshistorien

Louise Nevelson var en diva, som ofrede alt for kunsten, og som også havde noget at have det i. Det kan man se på Kunsten i Aalborg, der viser os de vilde skulpturer af denne særegne kunstner.

FOR ABONNENTER

Men man kan også blot kalde Nevelsons værker på gulv og vægge for skulpturer – og i nogle tilfælde så omfattende, at de var store rumlige installationsværker. Hun var forud for sin tid med disse store projekter, og ellers kan man anskue hendes værker i traditionen fra de første avantgarder i begyndelsen af det 20. århundrede – kubismen og surrealismen – og senere i dialog med 1960’ernes minimalisme.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.