0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Værket 'A Parting Gift; Hers and Hers Only' er et af de relativt små formater på Toyin Ojih Odutolas soloudstilling, men det står frem som et ikon for hele udstillingen. Foto: © Toyin Ojih Odutola. Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery, New York

Syret og genialt: Kvinderne hersker i en kælder i Aalborg. Mændene har ingen pik og graver i minerne

I kælderen under det nu genåbnede Kunsten i Aalborg udspiller sig et episk drama om en matriarkalsk civilisation klædt i techno-queer-dragter. Det er kunst, som er langt mere end et korrektiv til imperialismens racisme.

FOR ABONNENTER

Det måtte være folk fra det sunkne Atlantis, som havde frembragt de kunstgenstande, som den tyske antropolog og arkæolog Leo Frobenius ’fandt’ uden for byen Ife i det sydvestlige Nigeria. Eller i det mindste var de skabt på baggrund af overleverede kundskaber om Atlantis. Det var Frobenius’ teori. Civilisationen var gået til grunde i det af briterne nu koloniserede land, som på et tidspunkt kunne frembringe så smukke genstande. Bronzehoveder, lidt mindre end menneskestørrelse.

I 1910, da Ife-bronzehovederne blev ’fundet’ første gang, nåede de europæiske koloniale imperier og deres videnskabeliggjorte racisme et højdepunkt; antropologien som et racistisk projekt, men i virkeligheden gennemsyrende størstedelen af de akademiske discipliner. Fin kunst og en europæisk opfattelse af civilisation var to af hinanden afhængige størrelser. Primitivisme var, hvad man forbandt med Afrika. Ikke forfinet kultur.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?