0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Oliver Killig/©SKD
Foto: Oliver Killig/©SKD

Når den tyske forbundskansler Angela Merkel kom til præsentationen af det forandrede Vermeer-maleri i Dresden, var det ikke fordi, hun havde taget forskud på sit otium, men fordi meget er på spil. Det ”vidner om, at man har et meget stærkt ønske om, at maleriet skal blive ved med at være en magnet«, forklarer Jørgen Wadum.

Vermeer-maleri understreger, at vi ud fra de bedste intentioner er blevet ført bag lyset

Bag en overmaling i et mesterværk af Vermeer har en elskovsgud gemt sig i cirka 300 år. Nu er overmalingen fjernet, og på museet i Dresden er man nervøs for, om publikum vil acceptere, at byens kronjuvel er dramatisk forandret. Vi går behind the scenes til den officielle præsentation med en kunstekspert, som beretter om uenigheder og svære dilemmaer, der opstod, da man opdagede maleriets hemmelighed.

FOR ABONNENTER

Pause.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

For abonnenter

Annonce