0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

1. oktober 2020
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Giv forfatterne dit hjerte på Instagram

Moderne forfattere sidder ikke og skriver i deres elfenbenstårne. De er på Instagram og skaber nærkontakt til deres læsere.

Jeg ved, at Anna Grues hund Billie forleden måtte bedøves for at få renset tænder og klippet negle. Jeg ved, at Katrine Engberg er i tvivl om, hvorvidt hendes nye, markante briller klæder hende, at Maren Uthaug gerne skåler med Thomas Korsgaard en fredag aften, og at Jesper Stein er vild med Vesterhavet og har tvillingepiger på 6. Det har de selv fortalt mig. Altså ikke personligt, men igennem deres opslag på Instagram.

For her kan bogfans komme helt tæt på forfatterne, deres skriveproces, deres privatliv og holde sig opdaterede om nye udgivelser og oplæsninger. Og skrive en DM, en direct message, og få kontakt med dem, hvis det er det, de ønsker.

Forfatterne behøver ikke længere de traditionelle medier for at komme til orde eller i kontakt med deres fanskare. Og til gengæld for deres opslag får forfatterne med Instagram en flok ambassadører for deres bøger og en loyalitet, der formentlig holder et godt stykke længere end den sidste nye udgivelse eller en annonce bag på bussen.

Det ved man godt hos forlagene. Instagram er også en kanal, der ’konverterer’, altså skaber salg af både bøger og billetter til foredrag.

»Instagram kan betyde rigtigt meget for gennemslagskraften, fordi forfatteren er en troværdig stemme på en anden måde end boghandlerens, forlagets og mediernes. Som læser har du mulighed for at få en mere ufiltreret adgang til forfatteren, der deler sin proces og tager dig med bag kulissen«, siger Gertrud Smith, markedschef hos forlaget Lindhardt og Ringhof.

»Instagram giver en løbende synlighed i mediebilledet«, lyder det fra Lisbet Stolberg, marketingchef hos Gyldendal.

»Og der er også en rar ’sladderting’ i det. Man kan følge med i, hvad de andre laver«, siger Camilla Høy, pressechef hos Politikens Forlag.

Jo, du må gerne tale om dig selv

Og hvordan foregår det? Er der en marketingafdeling, som styrer forfatterne som små marionetter i internettets store spind, eller er det forfattere, der gør fuldstændig, hvad de nu får lyst til, om det så er at dele madopskrifter, vise deres nye undertøj eller frisk blæk på en romankontrakt?

»Det vigtigste for os er, at en forfatter selv har lyst til at være på Instagram, da det ikke fungerer, hvis det ikke er autentisk og virkelig drevet af forfatteren selv og deres egen stemme«, siger Lisbet Stolberg, marketingchef hos Gyldendal.

Og hvis forfatterne har lyst til at gå på Instagram, assisterer forlagene gerne dem, der er usikre på, hvordan de skal gribe det an.

På Politikens Forlag, der udgiver en bred vifte af bøger, fra krimier af Jussi Adler-Olsen til sundhedsbøger af Michelle Kristensen, har man ligefrem en guide til sociale medier, som forfattere kan få udleveret, så de kan lave unikt indhold og få en idé om, hvordan de skal dosere det.

Og pudsigt nok skal forlaget også huske at forsikre forfatterne om, at det grundlæggende er o.k. at dele ud af sig selv, oplever pressechef på Politikens Forlag Camilla Høy.

»Man skal tit overbevise forfatterne om, at de, der følger dem, gerne vil høre noget om dem. Vi siger: Du må gerne tale om dig selv, du er dit brand«, er hendes erfaring.

Nogle af de øvrige konkrete råd, som forfatterne får af forlaget, lyder: Vis fotos fra kulissen, fra arrangementer og oplæsninger, og skriv om stemninger og om læsere, du møder. Del anmeldelser, lancering af lydbogsudgaven eller andet nyt om bogen. Husk, at følgerne gerne vil vide noget dig, og hvad du laver, og vær ikke bange for selv at være med på billederne. Læg billeder op undervejs i skriveprocessen, både når det går trægt, og når det går let, og husk at skrive korte tekster, for de vil jo gerne følge med– som betegnelsen ’følgere’ jo indlysende peger på.

Og apropos følgere: Hvis man vil have flere, skal man huske selv at være generøs og vise, hvad man læser, og anbefale andres bøger. Det er god stil og betyder tit, at opslaget bliver delt og når endnu bredere ud, så man potentielt får flere følgere.

»Det hele er med til at varme op og skabe en stemning om bogen«, siger Camilla Høy.

Derudover skal forlagene og især marketingfolk ikke blande sig for meget, lyder det fra pressechefen. For forfatternes instagramprofiler skal ikke være båret af salg eller pr, men af en ægte interesse i at være i kontakt med læserne og skabe et varigt engagement. Og de forfattere, der ikke orker, lader bare være – eller når man er så stor som Jussi Adler-Olsen – får en assistent til at klare det.

Her er smukt og venligt

Dronningen blandt de danske forfattere på Instagram er Leonora Christina Skov. Hun har over 42.000 følgere og har lavet 2.210 opslag. Hun poster billeder af den palæstinensiske citronkylling, som hendes hustru har kokkereret til aftensmad, den sprællemandsversion af hende, som en fan har lavet, eller personlige minder og billeder af flotte outfits. Profilen er dybt personlig, hun fortæller om sin mors kræft, sine egne ned- og opture, sin tvivl, sin glæde, og hvordan hun er ved at flytte om eller er glad for et par nye sko.

Olga Ravn er et andet eksempel på en forfatter med en stærk tilstedeværelse på sociale medier. Via ’stories’, der kun er tilgængelige for følgerne i et døgn, kommer med man med helt ind i maskinrummet i de hektiske uger op til og lige efter en bogudgivelse. Hun deler sin besættelse af at indfarve silkestoffer med naturmaterialer, hun deler de forsider, hun får i magasiner, og anmeldelser i aviser, hun deler de læseoplevelser, hun selv er optaget af. Og 16.000 følger med.

Men hvorfor flokkes forfatterne ikke bare på Facebook, som stadig er det sociale medie med flest brugere i Danmark? Det gør de også, men mange tjekker ud eller opdaterer ikke deres profil længere. For de orker ikke den stridslystne stemning.

Som forfatter Jacob Skyggebjerg siger: »Folk kommenterer mere på Facebook, og de holder sig ikke tilbage for at gennemsvine noget«.

Til at begynde med undrede det også markedschef Gertrud Smith fra Lindhardt og Ringhof, at det billedbårne Instagram hurtigt blev så stort et litteraturmedie, men efter at hun i de seneste år har været vidne til den stigende popularitet hos forfattere og læsere, forklarer hun det med, at Instagram kort og godt har en venlig atmosfære.

»Man skulle tro, at noget mere tekstbåret ville være mere oplagt for en forfatter. Men at det blev sådan, hænger blandt andet sammen med, at tonen er positiv på Instagram, og det, tror jeg, passer til mange forfatteres temperamenter. At Instagram er et rart sted at være«.

Der er rart være på Instagram. Der er ingen svinske kommentarer eller hidsige trolls. Her er smukt og venligt. Man kan kun give hjerter, ikke sure eller vrede ansigter til opslagene, og kommentarfelterne er præget af opslag med ’tak for at dele’ og ’tillykke’. Instagram er et sted, man søger hen for at få en positiv pause, lidt inspiration og øjeguf.

Som når krimiforfatteren Annemette Hancock en tidlig morgen tager et billede ud af sit vindue af en knælende engel i morgendis fra kirken over for hvor hun bor. Og deler det med sine 6.800 følgere, får 513 likes og kommentarer i stil med »Amen hvor er det fantastisk ☀️❤️« og »‘Knælende engel’... titel til en ny krimi ��«.

»Det reagerer folk helt enkelt på, fordi det ser godt ud, fordi det er inviterende rent visuelt«.

Og de kaster ikke kun hjerte-ikoner efter hendes opslag. Den gode stemning breder sig også via direkte beskeder, som følgerne sender hende mange af.

»Det er altid positiv kontakt. For det meste er det ’hurra og tillykke’ eller ’jeg har lige læst din bog, hvor var den god og hvornår kommer den næste’. Det er med dén på«.

Redaktion

Tekst: Birgitte Kjær

Layout og illustrationer: Rasmus Vendrup

Redigerende: Mette Olsen

Redaktør: Lise Garsdall

Læs mere: