0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker: »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

For instruktørparret Estephan Wagner og Marianne Hougen-Moraga var det »ret syret« at vinde to priser ved CPH:DOX sidste år. Men det var også en blåstempling. Nu bliver de taget mere alvorligt, når de søger om midler til at lave den slags dokumentarfilm, som de bedst selv kan lide, og som præger deres lister over deres favoritdokumentarfilm nogensinde.

FOR ABONNENTER

Og nu, hvor CPH:DOX finder sted for 19. gang, er der måske et nyt opbrud i gang. Festivalen bliver nemlig den foreløbig sidste med stifter, kunstnerisk leder og direktør Tine Fischer i spidsen. 1. maj tiltræder hun som rektor på Den Danske Filmskole, hvorfra en stor del af de danske dokumentarinstruktører får deres opdragelse.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Kristoffer Hegnsvad:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel