0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Danias familie var rystede, da de så filmen: »Der var lige et par dage, hvor vi ikke snakkede sammen, og de lige skulle synke det. Så kom jeg til kaffe«

Færøske Dania O. Tausen skriver og synger om at føle skam og være splittet mellem konservative kristne normer og et ungdomsliv med kæreste og venner, der fester. Hendes ønske er at favne det hele uden at fortie noget af det. Hendes og andre unge færingers søgen efter at nå dertil er i fokus i dokumentarfilmen ’Skål’, som er den første færøske film i hovedkonkurrence på CPH:DOX.

FOR ABONNENTER

»Jeg tror, jeg har skiftet bil fem gange. Det er altid en gammel Toyota, jeg har, og den kører ikke særlig godt, men jeg elsker den. For mig er bilen et sted, hvor jeg får fred. Jeg kører gerne til et sted langt væk, hvor ingen kan se mig, og så skriver jeg«, siger Dania O. Tausen i telefonen hjemme fra Tórshavn, hvor hun har lejet et hus sammen med tre venner.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Kristoffer Hegnsvad:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage