0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Jacob Ehrbahn/Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn/Jacob Ehrbahn

Prisvindende instruktør fortæller om alle sine dokumentarfilm: »Jeg ville finde ud af, hvem ham den onde var, og det var så en kvinde, der hed Else«

Den danske instruktør Phie Ambo har i 20 år sat et markant aftryk på dansk dokumentarfilm. I år er hendes film ’70/30’ åbningsfilmen på festivalen CPH:DOX. Her fortæller hun om sine 13 film fra de seneste 20 år.

FOR ABONNENTER

I 2001, kun halvvejs inde i den fireårige uddannelse, lavede hun ’Family’ sammen med sin daværende kæreste, instruktøren Sami Saif. Den fik hårde anmeldelser i dansk presse, men vandt få uger senere hovedprisen på verdens største dokumentarfilmfestival, IDFA. Af mange dengang betragtet som genrens fineste pris.

Prøv 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til vores digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Kristoffer Hegnsvad:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel