0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Joel C Ryan/Ritzau Scanpix
Foto: Joel C Ryan/Ritzau Scanpix

»De tal fra Cannes slog mig helt ud«: Cate Blanchetts protestaktion har sat sit aftryk på CPH:DOX

Direktør Tine Fischer har skrottet kvotetænkningen i ønsket om at skabe kønslighed på CPH:DOX i København til fordel for et udvidet kvalitetsbegreb, der defineres af værdier som samfundsmæssig relevans, originalitet og kunstnerisk håndværk. Målet er nået med 58 procent kvindelige instruktører på årets festival.

FOR ABONNENTER

De repræsenterede tilsammen de 82 kvindelige instruktører, som i festivalens samlede historie havde deltaget i hovedkonkurrencen, over for 20 gange så mange mandlige instruktører – nemlig 1.688.

Få et halvt år til halv pris


Få dit daglige nyhedsoverblik, baggrund og perspektiv på de historiske øjeblikke i 2022.

Giv mig et halvt år til halv pris

Kristoffer Hegnsvad:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning