0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Portræt

»Tame Impala var indgangsvinklen for os til popmusik«

19. september 2020
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Popduoen Barselona er ude med et nyt album. Politiken har mødt bandet til en snak, som tager afsæt i syv kunstneriske forbilleder, der har har været inspirationskilder til bandets musikalske udvikling fra den spæde start til nu.

Rud Aslak og Rasmus Theodor ligner ikke the boys next door, da vi mødes på en café på Frederiksberg til kaffe og cola. 21-årige Rasmus Theodor er iført cowboystøvler med sølvsnude og klikhæl og en lys blazer. Rud Aslak på 20 år er klædt helt i sort med en frisure, der i bedste 90’er-britpopstil ligner The Stone Roses-forsanger Ian Browns. Og den samme sans for æstetik, fascination og inspiration af årtierne, før de blev født, kan høres i Barselonas musik.

Vi er på Rud Aslaks hjemmebane. Det var i barndomshjemmet her på Frederiksberg, hans passion for musik begyndte. Det er gader, han kender ud og ind. Og så er det også her, størstedelen af Barselonas musik er blevet til, siden de to musikere fandt sammen, efter at de gik på samme efterskole.

Duoen Barselona består af Rud Aslak på vokal og Rasmus Theodor på guitar, keyboard og bas. Sammen laver de popmusik med elementer fra rockgenren og har på få år formået at udkomme med albums, mixtapes, ep’er og er gået hen og blevet anmelderdarlings – både for deres musik og for deres liveoptrædener.

Nu er Barselona albumaktuelle med ’1 dag er vi 1 minde,’ som er endnu en udgivelse til samlingen siden debut-ep’en i 2017. Albummet fik 4 hjerter i Politiken, der her tegner et portæt af bandet ud fra syv kunstnere, der ifølge dem selv har været inspirationskilder for deres musik.

Inspirationskilde #1

Peter Sommer

Rasmus Theodor begyndte i en tidlig alder at spille jazz og er mere klassisk skolet, hvorimod Rud Aslak mere lyttede til rock og hiphop og begyndte at skrive sin egne tekster som otteårig. Deres veje krydsede hinanden, da de i 2015 begge begyndte på musikefterskole i Ollerup på Fyn.

»Det sjove med historien om, at vi mødtes på efterskolen, er, at vi på ingen måde var venner. Det var ved en tilfældighed, at vi stødte på hinanden i København efter opholdet. Vi endte med at sætte os ned i Ruds kælder og skrev sangen ’Barselona’ og lagde den ud (på Soundcloud, red.) dagen efter«, siger Rasmus Theodor.

Både før efterskolen og i tiden i Barselona har Peter Sommer været en stor inspirationskilde, især for Rud Aslak.

»Peter Sommer åbnede min verden for det fine ved det danske sprog, især i albummet ’Til rotterne til kragerne til hundene’, som i min optik er et af de bedste eksempler på, hvad dansk musik kan. Den er altid blevet spillet i mit barndomshjem, og jeg lytter til den, hvis jeg mangler inspiration. På pladecoveret er der tre portrætter af Peter Sommer med en Manchester-frisure i forskellige længder på hvert billede. Inde i vores nye lp er der en hyldest til netop det album, hvor jeg er blevet klippet på lignende måder i løbet af de seneste par måneder«, siger Rud Aslak.

Inspirationskilde #2

Tame Impala

Efter at Barselona udgav singlen ’Pige og dreng’ i 2017, tog det hurtigt fart. På ganske få år har bandet med deres udgivelser, bestående af velskrevne tekster, Rud Aslaks dybe stemme og catchy beats, hittet blandt anmeldere og i den brede befolkning. Og Barselona har lige fra begyndelsen især skelet og lyttet til ét band.

»Siden vi begyndte, har vi aldrig lagt skjul på, at Tame Impala var indgangsvinklen for os til popmusik, og det er noget, vi begge har hørt meget, siden vi var unge. Tame Impala formår at gøre popgenren appetitlig for folk, der ikke normalt lytter til pop, især med albummet ’Currents’. Alle kunne lide albummet, og det nåede at blive mainstream, hvilket er vildt i sig selv. Det kan virke lidt ømt eller nemt at nævne Tame Impala, men jeg tror, at rigtig mange musikere har ladet sig inspirere på forskellig vis af bandet«, siger Rasmus Theodor.

»Sidste år havde vi en kæmpe festivalsommer, som bare var en vanvittig kulmination på rigtig meget. Og nu står vi i en realitet. Men hvis man skal se noget positivt ved et år fyldt med lort, er det, at man på en måde genfinder den taknemmelighed, man har for at spille«, supplerer Rasmus Theodor.

»Vi har altid elsket at spille live. Men det er gået fra at være en selvfølge, og at vi bare skulle ud at spille vores nye plade, til ’fuck, hvor er det et privilegium, at vi skal ud at spille’«, siger Rud Aslak.

Marius Renner
Foto: Marius Renner

Rud Aslak (tv.) og Rasmus Theodor (th.) danner sammen popduoen Barselona.

Inspirationskilde #3

Kent

Efter Barselonas store gennembrud i 2017 med debut-ep’en ’Drengepop’ udkom Barselona året efter med ep’en ’Sommerkys’. Da Barselona udgav nummeret ‘Fra Wien til Rom’ samme år, lød meldingerne fra mange, at »Barselona nu rigtig havde lyttet til Kent«, som er et svensk rockband fra 90’erne.

Dengang vidste de dog ikke, hvem Kent var. Men da Rud Aslak og Rasmus Theodor så lyttede til Kent, kunne de med det samme høre lighederne.

»Det er et sindssygt godt band, som vi deler nogle stiltræk med. Vi har sidenhen lyttet meget til Kent og ladet os inspirere af deres rockede univers. Det gælder både sangskrivning, produktion og melodier. Især pladen ’Isola’ er meget inspirerende i forhold til melodier, for det kan næsten ikke laves bedre,« siger Rud Aslak.

Inspirationskilde #4

Gorillaz

Gorillaz har altid været et band, som begge medlemmer af Barselona har lyttet til, når de laver musik, og måske især da de lavede albummerne ’Hjertebank’ og ’Legebørn’ sidste år.

»Det, Gorillaz især gør helt fænomenalt, er at mikse genrer. Især på ’Plastic Beach’ bevæger bandet sig rundt i flere forskellige universer og genrer, hvor de udfordrer sig selv musikalsk og bevæger sig lidt væk fra det vante og sikre. Vi forsøger os også i både det poppede og lidt mere rockede univers. Vi kan godt lide at veksle frem og tilbage i de to genrer i vores musik. Vi bruger måske ikke Gorillaz helt konkret som referenceramme, når vi skriver og producerer, men vi lytter rigtig ofte til dem og lader os vel inspirere i en eller anden forstand helt underbevidst«, siger Rud Aslak.

Inspirationskilde #5

The Cardigans

I den sort-hvide video til titelnummeret på det nye album, ’1 dag er vi 1 minde’, sidder Rud Aslak med mørke solbriller og Rasmus Theodor i et lyst jakkesæt i en oldschoolsportsvogn. De to unge mænd kører gennem de danske landeveje, mens man på nostalgisk vis tages tilbage til 90’erne, britpop og en svunden tid, hvor rockstjerner var det ypperste. Videoen illustrerer Barselonas æstetik og er inspireret af The Cardigans.

»The Cardigans vil altid være en inspirationskilde. I musikvideoen til ’My Favorite Game,’ som i øvrigt er en af de vildeste sange, der nogensinde er blevet skrevet, kører forsangeren Nina Persson rundt i en Cadillac i en ørken. ’1 dag er vi 1 minde’-videoen – det kan vi ikke løbe fra – bærer stort præg af den musikvideo. Det er ikke et forsøg på at kopiere, men det er en hyldest til, at det var en fucking fed tid, hvor man bare lavede en musikvideo, der gik ud på at køre i en fed bil og se sindssyg ud.«, siger Rasmus Theodor.

Inspirationskilde #6

Claus Hempler

’1 dag er vi 1 minde’ er lavet i samarbejde med producerduoen Lars Skjærbæk og Christoffer Møller, der har arbejdet med blandt andre Søren Huss og Carl Emil Petersen. De står også bag Claus Hemplers seneste anmelderroste album, som på kort tid har fået en helt særlig betydning, især for Rasmus Theodor. Og netop derfor har Barselona spurgt producerne, om de ville være med om bord på ’1 dag er vi 1 minde.’

»Jeg elsker, at hos dem vægtes det traditionelle håndværk med instrumenterne højest, hvor personerne bag albummet bare er spillemænd med stort S, for det er jo et sundt forhold at have til sin guitar at øve sig på den mere eller mindre hele tiden«, siger Rasmus Theodor og tilføjer:

»Efter at jeg hørte albummet ’Kuffert fuld af mursten’, er Claus Hempler blevet en af mine yndlingssangskrivere fra den ene dag til den anden. Jeg har fået en fornyet og stærkere kærlighed for håndspillet musik, som jeg især genfandt, da vi lavede ’Legebørn,’ der havde en mere rocket lyd. Da vi startede med at lave musik, havde jeg det bare for vildt over, at vi kunne skabe musik fra en computer, hvor elektronikken overtog instrumenterne. Den genoplevede kærlighed til instrumenterne har resulteret i vores mere rockede lyd, fordi der er kommet mere guitar på med årene. Derudover er Claus Hemplers sange vanvittig velskrevne. De er mesterlige på en anderledes, sjov måde«.

Inspirationskilde #7

Alice Coltrane

Selv om Rud Aslak og Rasmus Theodor efterhånden lytter til meget af den samme musik og har mange fælles yndlingskunstnere, får de stadig inspiration fra forskellige musikere. En mindre kendt kunstner, som især Rasmus Theodor lader sig inspirere af, er Alice Coltrane, der var en amerikansk jazzmusiker og komponist og gift med jazzsaxofonisten John Coltrane.

»Det er faktisk hendes opsamlingsalbum – hvilket virker sjovt at nævne – der hedder intet mindre end ’Alice Coltrane World Spirituality Classics 1 the Ecstatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitananda’, der virkelig har talt til mig«, siger Rasmus Theodor og fortsætter:

»Ud over at titlen er imponerende i sig selv, er det en helt vild udgivelse, der består af hendes kompositioner fra 80’erne og 90’erne. Alice Coltrane blev meget spirituel i 70’erne, hvor hun lavede meditationssamlinger med sang og spil, hvor de medvirkende gik i en form for trance og lavede musik. Hun spiller på en Oberheim OB-8 (en synthesizer, red.), der kan spille de vildeste ting, blandt andet en meget speciel kosmisk lyd, jeg har brugt som direkte inspiration til ’1 dag er vi 1 minde’-pladen. Den lyd ligger som et tapet på hele pladen og går igen på flere af de nye numre, hvis man lytter godt efter og kender til hende«.

  • Alice Coltranes musik lever videre gennem Sai Anantam Ashram Singers, der turnerer med The Ecstatic Music of Alice Coltrane Turiyasangitananda. Her ses de i DR Koncerthuset i 2017.

Blå bog

Barselona


Rud Aslak og Rasmus Theodor dannede sammen bandet efter et ophold på Ollerup Efterskole i 2015/2016.

I dag består Barselona af Rud Aslak på vokal, Rasmus Theodor på keyboard, guitar og bas, Christoffer Beese på guitar, Valdemar Førster på bas og Ask Truelsen på trommer.

Bandet udkom med deres deput-ep ’Drengepop’ i 2017 efterfulgt af ’Sommerkys’ i 2018.

I 2019 udgav Barselona ep’erne ’Legebørn’ og ’Hjertebank’ på samme tid.

I 2017 spillede Barselona på Rising-scenen på Roskilde Festival og vendte tilbage i 2019 på den noget større scene, Avalon-scenen. De har herudover blandt andet gæstet Northside, Heartland Festival, Smukfest og Spot Festival.


De to Barselona-drenge har ikke alene forskellige musikalske præferencer. De er også forskellige som personer, men tilsammen udgør de ifølge dem selv et perfekt match.

»Vores forskellighed skinner især igennem, når vi arbejder. Jeg tror i virkeligheden, at det bunder i, at Rasmus er bedre opdraget end mig«, griner Rud og fortsætter:

»Alt praktisk er helt klart Rasmus’ force. Det kan jeg holde mig lidt ude af og så bruge tiden på noget andet. Men når vi så laver musik, opstår der den helt gode pingpong, hvor Rasmus bare kan spille på alt, mens jeg sidder på knapperne og skal danne mig et overblik og forestille mig teksten til musikken. Det er egentlig meget heldigt, at vi er så forskellige, for hvis vi begge havde samme kompetencer, ville vi ikke kunne fylde alle hullerne ud«, siger Rud Aslak.

Redaktion

Tekst: Noa Mousten Haimoff


Fotos af Barselona: Marius Renner Christensen


Arkivfotos: Jacob Ehrbahn, Finn Frandsen, Miriam Dalsgaard og Rikke Milling


Redigering og digital tilrettelæggelse: Jeppe Dong Abrahamsen


Korrektur: Marianne Worm


Redaktør: Anders Godthjælp Nielsen

Læs mere:

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden