0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

I Sydkorea bliver kvinder fyret for ikke at være smukke nok.

Tårnhøje skønhedsstandarder gennemsyrer samfundet.

En tredjedel af alle unge sydkoreanske kvinder har fået en plastikoperation.

Samtidig er selvmordsraten blandt samme aldersgruppe steget voldsomt.


Det værste er lugten.

Der stinker af brændt kød i hele lokalet.

Jenny Lee ligger bedøvet på operationsbordet, og plastikfolie klistrer sig til hendes ansigt og krop. Kun næsen er fri og fuld af slanger, der suger blodet op med en lav summende lyd.

Kirurg Jun Han bruger et lille neglesakslignende værktøj til at klippe huden mellem Jenny Lees næsebor i stykker. Han brænder mere af kødet, som bidrager yderligere til stanken.

»Hvor kommer de fra?«, spørger han frejdigt og nikker mod os, mens han stikker et metalværktøj langt, langt ind i det gabende røde hul, der nu udgør Jenny Lees næse.

»De er journalister fra Danmark«, svarer sygeplejersken, og de sniksnakker videre på koreansk.

Der lyder et højt knæk, og med en indøvet bevægelse trækker doktor Han Jenny Lees næseben ud og plopper det blodige stykke brusk ned i et glas vand. Jenny Lees næse kollapser og er nu bare en blodig hudflap med slanger i.

Efter at have vasket det værste blod væk begynder Han at file næsebenet til med en lille sav. Det lugter også, men ikke så meget.

Så tæt på operationsbordet er det svært at forestille sig, at Jenny Lee frivilligt lagde sig under kniven. Og det er endnu sværere at forestille sig, at hendes næse efter plastikoperation bliver smukkere end før. At den blodige klump overhovedet kan blive til en næse igen.

Selv om hun lige nu bor i Kentucky, kommer 19-årige Jenny Lee fra Sydkorea. Og efter sit besøg på operationsbordet på skønhedsklinikken WJ Wonjin i Seoul skriver hun sig ind i statistikken over unge kvinder i Sydkorea, der har fået foretaget plastikkirurgiske operationer.

Nærmere bestemt oplyser en tredjedel af alle sydkoreanske kvinder mellem 19 og 29 år i en undersøgelse foretaget af Gallup Korea, at de har fået en plastikoperation. Operationerne spænder vidt, fra en højere næse og ’doublelid’-øjenlåg til større bryster og kæber, der bliver ’trimmet’ i ønsket om at gøre ansigtet mindre. Til sammenligning viser de nyeste tal, at der i 2018 var 21.501 kvinder i Danmark, der fik foretaget plastikoperationer. Det svarer til cirka 0,7 procent af alle danske kvinder.

For mange sydkoreanske kvinder begynder drømmen om det perfekte ydre allerede i de tidlige teenageår. Mens nogle får plastikoperationer foræret af deres forældre, lader andre sig operere på opfordring fra venner eller familie eller sågar i håb om at få et godt job.

Og for nogle bliver drømmen om perfektion til et regulært misbrug.

»Det koreanske samfund er meget hårdt. Det lærer dig ikke at elske dig selv, det giver dig ikke selvtillid, for du skal være perfekt til alt« Boryoung Kim, 28 år

Plastikoperation i studentergave

På en fortovscafé midt i Sydkoreas hovedstad, millionbyen Seoul, møder jeg Hakyun Lee og Boryoung Kim. De to kvinder er vokset op i et samfund, der udvikler sig med 200 kilometer i timen, stærkt influeret af de koreanske medier, den koreanske musikgenre k-pop med de tilsyneladende helt igennem perfekte idoler og et Instagram-feed proppet med smukke beauty influencere, der viser og fortæller om specifikke koreanske skønhedsidealer.

Kim og Lee har sagt ja til at fortælle mig om, hvordan den koreanske skønhedskultur, kaldet k-beauty, har haft indflydelse på deres liv.

Hverken Boryoung Kim eller Hakyun Lee er i tvivl om, hvad skønhedsidealet i Sydkorea er.

»Hvid, ren hud, store øjne og en høj næse. Og så skal man være tynd, tynd og tynd«, siger 29-årige Hakyun Lee, der arbejder som redaktionel designer.

Kvinderne er enige om, at k-beauty tidligt gør sit indtog i kvinders bevidsthed. Selv børn interesserer sig for makeup og skønhed, fortæller Lee:

»Mange børn ser k-beauty-youtubere hele tiden, selv børnehavebørn. Og når de starter i grundskolen, begynder de at gå med makeup og farve hår«.

Især k-pop-industrien, traditionelle medier og de sociale medier sætter standarden for, hvordan sydkoreanerne skal se ud, mener Lee. Koreansk tv, k-drama og k-pop viser kun personer, der er tynde og unaturligt smukke.

»Når unge ser det, føler de sig presset til selv at skulle se sådan ud«, mener Hakyun Lee.

Det bliver ikke bedre af modeindustrien, som forsyner næsten alle sydkoreanske butikker med tøj i størrelsen ’free-size’, der angiveligt passer alle kropstyper, men nærmere svarer til en europæisk størrelse 34 eller 36.

»Jeg skammer mig og bliver genert, fordi jeg ikke altid kan passe tøjet i butikkerne. Der er ikke noget, der hedder ’plus-size’ i Korea, så jeg føler et stort pres på det punkt«, siger Hakyun Lee.

Lige så slemt som indflydelsen fra medier og modeindustri er presset fra venner og familie. Det er et helt normalt samtaleemne i Sydkorea at diskutere plastikoperationer, og hvad man kan gøre for at forbedre sit udseende.

»Mine venner har tit sagt til mig, at jeg kan trimme mine lår og fjerne fedtet med plastikoperationer. De foreslår mig at få operationerne«, siger Hakyun Lee. Selv om Lee egentlig gerne vil have tyndere ben, har hun aldrig fået foretaget en operation, da hun frygter eventuelle sundhedsskadelige og farlige komplikationer.

Det er endda normalt for forældre at give plastikkirurgiske operationer i studentergaver. Det husker både Lee og 28-årige Boryoung Kim fra deres gymnasietid.

»Dimissionen var efter ferien, så da jeg så min klasse igen, var der mange, der så anderledes ud«, siger Hakyun Lee.

»Det var næsten svært at se, hvem der var hvem«, husker Boryoung Kim.

Foruden medier og venner er det særligt én ting, der presser specielt unge koreanske kvinder til at få foretaget plastikoperationer: drømmen om at blive ansat i et godt firma.

»Efter operationen forsøgte jeg at begå selvmord. Jeg var bare så ked af det så skuffet« Sunmin Lee, influencer

Fyret for at gå uden makeup

»En entusiastisk og skarp karakter med et pænt udseende«.

Sådan lyder en af kvalifikationerne på hjemmesiden Incruit i et stillingsopslag, som søger en repræsentant for et sydkoreansk boligselskab.

Selv om det er ulovligt, er der mange jobannoncer i Sydkorea med denne ordlyd. At se ’pæn’ ud svarer til at være smuk eller skille sig ud fra de andre kandidater, forklarer Boryoung Kim. I praksis er det ofte de smukke og unikke kvinder, der lander de bedste jobs, og det er der en udbredt erkendelse af blandt unge kvinder. Derfor føler mange sig nødsaget til at lægge sig under kniven, hvis de vil ende i et godt firma, mener Lee og Kim.

»Konceptet er så dumt. Men de piger, der får operationerne, er presset af firmakulturen, de kan ikke selv kontrollere det. Det er ikke fair«, mener Hakyun Lee.

»Der er så mange evner, man skal have for at blive accepteret i samfundet, og hvis man ikke kan leve op til alle standarderne, er man en taber, og man kan ikke få et job. Jeg har følt mig udenfor så mange gange«, siger Boryoung Kim.

For Hakyun Lee betød arbejdsmarkedets skønhedsidealer, at hun for et par år siden mistede sit job. Hendes hud kan ikke tåle makeup, men efter et par dage i firmaet bad hendes chef hende om at tage makeup på. En kvinde uden makeup er et udtryk for dovenskab og manglende professionalisme, mente han, da ingen makeup tyder på, at kvinden ikke er interesseret i at gøre noget ud af sig selv hverken personligt eller på jobbet. Desuden fik det ham til at tro, at hun var feminist, hvilket sydkoreanske mænd sjældent ser som noget positivt.

Efter et par dage i firmaet blev Hakyun Lee fyret. Årsagen var ifølge hendes chef, at hun ikke »passede ind i kulturen i firmaet«.

»Jeg synes, det er så forkert. Alle burde have lov til at mene, hvad de vil, og gå med, hvad de vil«, siger Lee.

Ud over at være et af de lande i verden, hvor der foretages allerflest plastikoperationer per indbygger, er Sydkorea også et af dem, der har den højeste selvmordsrate. Særligt mange unge kvinder tager deres eget liv, og alene i første halvdel af 2020 steg antallet af kvinder i 20’erne, som begik selvmord, med 43 procent sammenlignet med første halvdel af 2019.

Om selvmordsraten er en konsekvens af de strenge skønhedsstandarder, ved Lee og Kim ikke.

»Til en vis grad tror jeg, at skønhedsstandarden i Korea har påvirket mange kvinder til at tage deres liv. Selvmord er relateret til selvtillid, og for at have god selvtillid er det vigtigt at være tilfreds med sit udseende«, mener Boryoung Kim.

Kim og Lee er ikke overraskede over, at især unge kvinder i Sydkorea tager livet af sig selv.

»Det koreanske samfund er meget hårdt. Det lærer dig ikke at elske dig selv, det giver dig ikke selvtillid, for du skal være perfekt til alt«, siger Boryoung Kim.

Midt i Sydkoreas hovedstad, millionbyen Seoul, ligger Gangnam. Gangnam er Seouls fine distrikt og huser landets dyreste områder.

Men Gangnam er langt mere end det.

Gangnam er Sydkoreas uofficielle plastik-centrum med flere klinikker end noget andet sted i landet.

På koreansk findes endda termet ’Gangnam-miin’, der beskriver personer, som er attraktive, men hvor det er tydeligt, at de har været igennem mange plastikoperationer.

På den seks etager høje kaffebar Ediya Coffee Lab midt i Gangnam møder jeg Sunmin Lee. Iført en stramtsiddende knælang kjole og med en americano iced i hånden bevæger den 23-årige kvinde sig over til os med selvsikre skridt.

Uden at have præsenteret sig sætter hun sig i sofaen og tager mundbindet af. Klistret bag på sin iPhone har hun et lille hjerteformet spejl, som hun ser sig i, mens hun sætter håret. Hun åbner en slidt Louis Vuitton-pung og ifører sig rød læbestift med øjnene stift rettet mod spejlet.

Så lægger hun telefonen fra sig, og hendes øjne møder vores.

»I’m ready«, siger hun.

Sunmin Lee er influencer. På Instagram har hun over 30.000 følgere, og her reklamerer hun ivrigt for restaurantbesøg og plastikoperationer. De seneste ni år har Sunmin Lee fået foretaget i hvert fald ti indgreb, der har ændret hendes øjne, næse og læber.

Operationerne til trods er Sunmin Lee ikke tilfreds. I stedet ser hun sig selv som et offer for Sydkoreas skønhedsideal, og for hende er operationerne blevet »et misbrug«, hun ikke kan komme ud af:

»Hvis jeg får én, vil jeg have flere. Da jeg fik øjenoperationen, tænkte jeg: »Åh, mine øjne er smukke, men ikke min næse«. Så jeg ville have en til, og en til, og en til ... Det er virkelig ikke godt for mig«.

Alt dette vidste Lee dog ikke, da hun som 14-årig fik sin første operation.

»Først ville mine forældre ikke gå med til det, men jeg spurgte dem igen og igen, og til sidst sagde de ja«, fortæller hun.

Som mange andre i Asien blev Lee født med monolid-øjenlåg. Mange asiater vurderer, at monolid får øjnene til at se mindre ud, og derfor er det populært at få opereret øjenlågene, så de bliver såkaldt doublelid, og øjnene kommer til at minde om ’vestlige’ øjne.

Allerede da hun var præteenager, begyndte Sunmin Lees veninder at foreslå hende operationen.

»Alle mine veninder havde doublelid naturligt, og de spurgte mig, hvorfor jeg ikke havde det. Jeg tænkte, at jeg ville blive smukkere, hvis jeg fik det«, siger hun.

Så på en af de mange sydkoreanske apps for plastikoperationer fandt Sunmin Lee en klinik, der tilbød at give 50 procent rabat, hvis hun ville reklamere for dem på lignende apps efterfølgende.

Efter operationen følte Lee sig smukkere. Hun husker, at folk omkring hende også sagde, at hun var blevet pænere, og det skabte en tidlig interesse for plastikkirurgi.

Som 19-årig besluttede hun uden at fortælle sine forældre om det at få en næseoperation. Den skulle vise sig at vende op og ned på hendes liv.

»Jeg prøvede at begå selvmord«

Før operationen var Sunmin Lee en almindelig teenager. Bosat i Seouls søvnige forstad Suwon gik Lee på gymnasium og tilbragte hver søndag i kirken, hvor hun sammen med sin mor og søstre hørte sin far, som er præst, prædike.

Alligevel faldt Sunmin Lee i sine teenageår for Gangnams charme. Kun en bustur fra familiens lejlighed, og hun stod midt i det pulserende byliv. I Gangnam fik hun nye venner, og sammen med dem tilbragte hun weekenderne med dyre caféture og besøg på eksklusive natklubber. Her begyndte selvtilliden for alvor at dale.

»Jeg så mange piger på klubberne, der var så smukke, og hver gang jeg så dem, sammenlignede jeg mig selv med dem. Rigtig mange sagde til mig, at jeg ville blive meget smukkere, hvis jeg fik en ny næse. Det gjorde ondt at høre«, siger hun.

Nedenstående er udpluk fra Sunmin Lees instagram-profil, og derefter en skærmoptagelse fra Sunmin Lees telefon. Sunmin Lee anvender et koreansk socialt medie, hvori folk deler deres plastikoperationer med hinanden. Sunmin Lee bruger appen til at få rabat fra klinikker og sammenligner sig med de andre kvinder. Artiklen forsætter efter videoen.

Mange af Sunmin Lees Gangnam-veninder havde allerede fået foretaget plastikoperationer.

I ønsket om at få et ’Gangnam-look’ besluttede Sunmin Lee sig derfor for at spare penge sammen til en operation. Men operationen gik galt, og Lees næse kollapsede.

»Når jeg så mig selv i spejlet, blev jeg så ked af det. Jeg fortrød virkelig, at jeg fik operationen, jeg tog medicin og blev hjemme det meste af tiden. Jeg havde bare ikke lyst til at se nogen«, fortæller hun.

Af frygt for andre folks blikke og mening om hende turde Sunmin Lee ikke forlade lejligheden i Suwon. Det blev starten på ni lange måneder, hvor hun blev inden døre.

»Efter operationen forsøgte jeg at begå selvmord. Jeg var bare så ked af det, så skuffet, og jeg følte, at jeg så så underlig ud. Det var en meget hård tid for mig«, husker hun.

Til sidst fik Lee en ny operation, der rettede op på hendes næse.


Er du tilfreds med, hvordan du ser ud nu?

Sunmin Lee tager på ny det hjerteformede spejl frem. Hun retter lidt på sit pandehår og laver trutmund.

»Nu er jeg tilfreds med min næse, men ikke med mit ansigt. Jeg vil gerne have trimmet mine kæber. Jeg er heller ikke tilfreds med min krop, jeg vil gerne have skåret fedtet af. Jeg er ikke tynd nok«, mener hun.

Sunmin Lees venner fra Suwon og hendes familie forstår hende ikke. Men det gør de nye venner i Gangnam. Sammen med dem diskuterer hun, hvilke operationer der ville være gode, hvor der er tilbud, og kvinderne tager endda på venindeture til plastikklinikkerne i Gangnam for at få filler.

For Sunmin Lee er hendes skønhed altafgørende. Den giver hende en bedre position på jobmarkedet, bedre service, gratis ydelser og flere følgere på Instagram, fortæller hun.

Selv om hun egentlig ser plastikoperationerne som et misbrug, er det ikke et, hun forsøger at komme ud af, og når hun får flere penge, planlægger hun at flytte fra Suwon til Gangnam:

»Jeg lever Gangnam-livsstilen nu«.


Operationer, man kan prale med

Lige ved Gangnam Station ligger klinikken WJ Wonjin i et kæmpe højhus. Omringet af andre plastikkirurgiske klinikker, mærkevarebutikker, forretningsmænd i jakkesæt og kvinder med dyre håndtasker tårner klinikken sig op over bydelen med løftet om ’Gangnam-miin’ plastret på sig.

WJ Wonjin er Sydkoreas største plastikklinik og ejer etage 12 til 18 i højhuset. I receptionen er der spejle, hudplejeprodukter, brochurer, marmorborde og hvide lædermøbler. Lokalet emmer af kold eksklusivitet.

Her møder jeg for første gang Jenny Lee. Den 19-årige kvinde trodsede covid og fløj fra Kentucky til Sydkorea på opfordring fra sin bedstemor. Bedstemoren følte sig ensom og tilbød Jenny Lee en ny næse for at komme til Sydkorea.

»Min bedstemor sagde, at hun ville betale for operationen, hvis jeg kom og besøgte hende«, forklarer Jenny Lee. Hun brækkede næsen som barn, og næseryggen har fået et lille knæk. Nu vil hun gerne have det lavet, inden hun starter på universitetet.

»Jeg begyndte at overveje det sidste år. Jeg så på andre menneskers næser og fik en slags næsekompleks«, siger hun.

Jenny Lee er ikke den eneste på WJ Wonjin med et skønhedskompleks. Ved siden af receptionen hænger portræt på portræt signeret af koreanske kendisser, der har besøgt klinikken. K-pop-idolet G-Dragon, den berømte skuespiller Yo-han Byun, Yuri Kwon fra k-pop-bandet Girls Generation – for at nævne et par stykker.

Antallet af plastikoperationer i Sydkorea er steget med 10 procent under corona. Selv uden de udlændinge og turister, der ellers besøger Seoul for at få et nyt look.

Mens Jenny Lee gør sig klar til operationen, møder jeg Moon Seok Kang, som er ceo for WJ Wonjin. Hvor mange sydkoreanere tidligere holdt deres plastikoperationer hemmelige for venner og omverdenen, er det i dag blevet helt normalt at tale åbent om indgrebene, fortæller han:

»Især på grund af udviklingen af medier og sociale medier ser folk kendisser og influencere hver dag, så ønsket om at ændre sit udseende er vokset meget. Plastikoperationer og fænomenet med at fremvise og prale af sit forbedrede udseende er blevet en trend i Korea«.

Moon Seok Kang estimerer, at 80 procent af WJ Wonjins patienter er kvinder, og de mest populære operationer er øjen- og næseoperationer. Mens han anerkender, at plastikoperationer for nogle kan blive et misbrug, er det ikke tilfældet fo