0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Lektor og økonom: Vås, Barsøe. Her er statsministerens økonomiske drømmehold

Det giver ingen mening, at der kun var plads til 1 kvinde på det hold af økonomiske eksperter, som debatredaktør Magnus Barsøe pegede på i sidste uge.

FOR ABONNENTER

Politikens debatredaktør Magnus Barsøe sammensatte sidste lørdag et såkaldt økonomisk drømmehold til Mette Frederiksen. Det skete i anledning af, at Statsministeriet opretter et økonomisk sekretariat med 5-6 rådgivere.

Holdet bestod af personer, jeg har stor respekt for. Men jeg sad også tilbage med en undren: Er de 7 virkelige de mest oplagte kandidater til posten som økonomiske toprådgivere, når man skeler til landets mest akutte samfundsproblemer? Og var det ikke en anelse tyndt, at Barsøe kun kunne finde én kvindelig økonom?

Jeg mener som økonom og borger, at kloden står over for mindst tre akutte problemer: klimakrisen, forurening og stigende ulighed. I Danmark skal vi også løbende modernisere og langtidssikre velfærdsstaten. Samtidig er den økonomiske forskning godt i gang med at se på, hvordan investeringer i uddannelse, daginstitutioner og andet offentligt forbrug påvirker den samlede økonomi. Den viden skal vi have ind i de økonomiske regnemodeller.

Et kommende rådgiverhold bør forstå og kunne bidrage til at løse de udfordringer. Jeg vil derfor pege på syv kandidater og tre boblere, der alle lever op til de krav.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce