0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

»Man kan jo godt mærke, at det er nemmere for dem, der kommer fra et hjem med en stor bogreol«

Landet over har nyudklækkede studenter de seneste uger fejret friheden, huen og udsigten til den fremtid, der efter sigende ligger for deres fødder. Men er der nogen, der har kæmpet mere end andre? Politiken har fulgt fire af årets studenter fra Christianshavns Gymnasium, der har hver sin sociale baggrund. Hvad mener de hver især om, hvilken rolle deres familiebaggrund har spillet for deres gymnasietid? Og hvad tænker de om fremtiden?

FOR ABONNENTER

Hvilken social baggrund kommer du selv fra?

»Min far er udlært tømrer, men har drevet restauranter i København de sidste 16 år, og det er ikke noget, man tjener mange penge på. Min mor er uddannet skolelærer. Mine forældre blev skilt i 2005, og jeg har boet 50-50 hos dem i København. Jeg kommer jo ikke fra et underklassehjem, og jeg har aldrig følt, at jeg har manglet noget, men jeg har heller ikke haft en akademisk opvækst«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce