0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

»Nogle gange når jeg går på gaden, koger min hjerne bare over. Alt, jeg kan tænke, er: »Det er uretfærdigt, det her!««

Salah Eleyan er født og opvokset i Gaza. Knap en måned før krigen begyndte, flyttede han til Aarhus for at studere. Her sidder han nu og undrer sig over den danske dækning af konflikten, mens han venter på nyt fra familien. Det er sjældent godt nyt.

FOR ABONNENTER

Salah Eleyan lægger sin mobiltelefon med skærmen nedad for ikke at komme til at se på den, mens jeg interviewer ham. Han har lige modtaget en sms fra Gaza, men han har ikke læst den endnu. Den er næppe opløftende, og han er bange for ikke at kunne koncentrere sig om at tale med mig, hvis der er dårlige nyheder hjemmefra.

Hele hans familie – forældre, fire søstre, tre brødre og deres børn – befinder sig i det nordlige Gaza. Selv sidder han i Aarhus.

Da krigen mellem Hamas og Israel brød ud, havde han lige taget fat på sit studieophold i kvantefysik på Aarhus Universitet, men den første måned af krigen gik med at forsøge at få tilladelse til at rejse hjem til familien. Det var umuligt.

»Jeg følte mig som en slags gidsel i Aarhus. Det er en af de lykkeligste byer i verden, overalt så jeg familier og børn og tænkte: »Grunden til, at I er lykkelige, er, at I er sammen«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce