0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Mette Dreyer/POLITIKEN
Arkivtegning: Mette Dreyer/POLITIKEN

Britisk journalist: Derfor er James Bond, David Beckham og Mr. Bean nøglen til at forstå briternes ørkenvandring

Boris Johnson ’leder’ nu et land, hvor sult blandt børn er et udbredt fænomen, hvor uddannelsessystemet splitter nationen, og hvor hans fejlhåndtering af coronakrisen har udløst det højeste dødstal i Europa. Hvordan forklarer jeg det over for mine danske naboer?

FOR ABONNENTER

Jeg sludrer gerne med venner, familie eller danske naboer, når jeg er ude at lufte hunden. Vi ordner først den obligatoriske coronasamtale (har du været smittet? Hvornår kan du blive vaccineret? Ja, det er nok meget godt, at Philip Faber tager en pause). Så går vi måske videre til Mette Frederiksen, og vi taler med stor misundelse om aftalen med minkavlerne.

Men så kommer der pludselig et skær af forlegen medlidenhed over folks ansigter. De lægger hovedet på skrå og siger: »Nå, Michael, Brexit?«.

De formulerer det ikke engang som et spørgsmål. B-ordet er nok. Vi ved begge godt, hvad de egentlig spørger om: »Hvad i himlens navn er der sket med englænderne? Vi så jo op til jer engang!«.

Som regel orker jeg kun en trist hovedrysten, inden jeg forsøger at skifte emne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce