0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Nikolai Linares
Foto: Nikolai Linares

Pårørende: Hvis bare min mor havde været en hund. Så havde hun måske fået lov at dø med værdighed

Det har chokeret mig, hvor meget af min mors sygdomsforløb er gået med desperat at forsøge at skaffe hende hjælp. Hendes smerter er voldsomme, men i stedet for at holde hende i hånden ringer jeg forvirret rundt i sundhedssystemet, skriver forlægger Michael Jepsen i dette essay.

FOR ABONNENTER

Da min mor for knap fire måneder siden blev meget syg, håbede jeg i første omgang inderligt, at hun ville blive rask. I dag håber jeg blot, at hun får lov at dø med den sidste rest af værdighed i behold.

Jeg troede, at det var sygdommen, vi skulle kæmpe mod, men der tog jeg fejl. Min mors kræftsygdom og behandlingen af den nåede aldrig rigtig at blive et tema.

I stedet er al tid og alle ressourcer gået med at navigere i systemet og forsøge at få hjælp. Først til at få nogen til at reagere, når min mor gang på gang fortalte sin egen læge, at hun havde uudholdelige smerter, uden at årsagen blev undersøgt. Dernæst kampen mod, at sygehuset gang på gang udskrev hende på rekordtid, efter hun var blevet indlagt.

Allerede ved første indlæggelse fortalte hun ifølge sin sygejournal, at hun var på selvmordets rand på grund af smerter. Alligevel blev hun sendt hjem. Det gentog sig de følgende dage, hvor hun hver dag blev hasteindlagt på sygehuset og sendt hjem igen samme dag. Først da hun var blevet akut indlagt fire dage i træk, fik hun lov at blive på hospitalet nogle dage, inden hun blev sendt hjem igen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Læs mere

Annonce