0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Nikolai Linares
Foto: Nikolai Linares

Folkeskoleelev: Jeg burde slet ikke skrive dette indlæg. Jeg burde hygge mig med mine venner

Hvor er de ansvarsfulde voksne, der burde rydde op efter sig selv? Jeg kan ikke se dem.

FOR ABONNENTER

Jeg vidste ikke noget om den globale opvarmning, da jeg gik i indskolingen. Der var ikke ’Fridays for Future’ dengang. Det eneste, der skete om fredagen, var den fælles oprydning for alle dem, der gik i skolens fritidsordning.

Det er kun omkring 5 år siden, og jeg husker det ret tydeligt. Pædagogerne kom og jagede os op, og så måtte vi alle sammen i gang med at samle legoklodser og barbiedukker op fra gulvet. Alle skulle være med. Der var ikke noget med at snyde sig udenom.

Vi gjorde det alligevel, mine veninder og jeg. Fnisende og hviskende gemte vi os bag dørene og i skabene for at slippe for at rydde op. De enkelte gange, hvor vi blev busted af vores pædagoger, var vores nøje udtænkte svar: »Vi vidste ikke, at I ryddede op!«.

Vi var børn, og det var en meget forudsigelig, men også tilgivelig handling. Børn kan sjældent se det store perspektiv i en oprydning. Det kan jeg til gengæld nu, hvor jeg ikke helt er et barn længere. Af en eller anden grund føles det nærmest, som om jeg er den eneste.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce