0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN

Forfatter: Efter drabet på min søster har disse ord kimet i mine øre

Vi har masser af viden, der kan hjælpe med at forebygge partnerdrab. Hvorfor bruger vi den ikke?

FOR ABONNENTER

Vi ledte efter et monster og fandt et menneske.

Det udtryk hørte jeg første gang for mange år siden i en tv-dokumentar om politiets jagt på en forbryder, der havde begået nogle frygtelige gerninger. Jeg husker ikke præcist, hvilke gerninger, men udtrykket har kimet i ørerne på mig flere gange, siden min søster, Elin, blev dræbt af sin eksmand i marts 2021.

Umiddelbart lyder udtrykket indsigtsfuldt, især når det kommer fra politiet. Det siger noget i retning af: I den intense jagt på en forbryder forestillede vi os det værste om ham, men da vi endelig fangede ham, viste han sig bare at være en stakkel.

Efter alt det, min familie og jeg selv har været igennem, kan jeg næsten ikke holde ud at høre den slags udtryk. For mig at se er det kun med til at banalisere dybt traumatiserende forbrydelser, som fx partnerdrab.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce