0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN

Haidar Ansari: Forældre skal ikke have lov til selv at vælge skole til deres børn – min historie fortæller hvorfor

Det var som at træde ind i en helt ny verden af muligheder, da jeg efter at være blevet smidt ud af ghettoskolen begyndte på en skole for middelklassens børn. Tænk, hvis flere fik den oplevelse.

FOR ABONNENTER

Jeg er vokset op i et socialt belastet boligområde på Amager med en høj koncentration af personer med en anden etnisk baggrund og personer med lav socioøkonomisk status. Der var massiv kriminalitet, og vores forbilleder var de ældre i kvarteret, der handlede med euforiserende stoffer og begik røverier.

Allerede som 11-årig overværede jeg et knivstikkeri i området. Det hele begyndte, da jeg sammen med nogle venner kastede sten mod en bodega – det var vores drengestreger. Vi ønskede at fremkalde en reaktion fra værtshusgæsterne. De var legitime ofre, syntes vi, de drak nemlig alkohol.

Min ven ramte uheldigvis en mand i baghovedet med en sten, og han kom farende mod os med en truende adfærd. Skræmte som de feje børn vi nu engang var, løb vi hen til pizzeriaet og rekvirerede hjælp hos de ældre, som sad der og hang ud. De var alle mine venners storebrødre eller fætre, så de var forpligtede til at hjælpe os, jævnfør den mellemøstlige kultur, så de løb hen til bodegaen med os tre drenge på slæb, men manden var væk.

End of story, ik’?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce