0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Anders Holst Pedersen
Foto: Anders Holst Pedersen

Lystfisker: Hver eneste nat blev overfladevandet kontinuerligt brudt af springende, jagende og flygtende fisk. Vi fuckede det op

Måske jeg engang om mange år sidder med et oldebarn på skødet og viser mine gamle fangstbilleder frem. Måske jeg får spørgsmålet: Hvorfor findes disse fantastiske fisk ikke mere, oldefar? Så kan jeg kigge mit oldebarn i øjnene og ganske kort svare: Fordi vi fuckede det op.

FOR ABONNENTER

Jeg er lystfisker. Fluefisker. Havørredfisker. Sportsfisker. Kært barn har mange navne. Men det er det, jeg er. Ikke bare sådan at forstå, at det er en hobby som badminton, skak, golf, eller hvad man nu kan gå til i sin fritid. Jeg er lystfisker. Det er min verden. Det er min passion. Det er min livsstil.

Men. Min verden er forandret. Jeg har fisket længe nok til at se det. Det går alt for stærkt, og det går den helt forkerte vej. Vi fuckede det op. Vi. Altså os. Mennesker.

Da jeg startede med at fiske havørreder på kysten, var kaffepausen i skumringen et fast og ufravigeligt ritual. Årsagen til dette var kysttorsken. Når solens lys blev dæmpet af nattens snarlige kommen, så gik torsken på kystnært rov. Et ædegilde, som uden undtagelse indtraf hver eneste sene aften. Hele året.

Hvis man er ung i dag, kan det være svært at tro på, men torskene ankom hver eneste sene aften i så stort antal, at vi simpelthen stoppede fiskeriet. De var umulige at undgå, og på de værste dage fangede man dem i hvert eneste kast.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce