0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Mor til barn med adhd: Psykolog glemmer, at man ikke ’falder til ro’ af adhd-medicin, medmindre man har adhd

Mit barn med adhd blev i børnepsykiatrien mødt af seriøse medarbejdere, der gik grundigt til værks. Derfor tager pensioneret psykolog også fejl i Politiken.

FOR ABONNENTER

Forestil dig en debat om et stigende antal kræftdiagnoser, hvor en tilsvarende stigning i antallet af patienter i kemobehandling bliver kaldt et problem, fordi ’kemo kun er symptombehandling’.

Det er sådan, jeg oplever den igangværende debat i Politiken om diagnoser.

Jeg er selv mor til en snart 13-årig med adhd og autisme, som får adhd-medicin og har gået i specialskole siden 2. klasse, og selv om man ikke kan sammenligne kræft og adhd, er det påfaldende, at man reagerer på en stigning i diagnoser, som om det nødvendigvis er noget negativt. Hvad nu, hvis der er tale om, at en større gruppe får en hjælp, der tidligere måtte undværes?

Et indlæg i debatten er skrevet af pensioneret psykolog Uffe Mynster, som 9.4. skrev om en potentiel fremtidig undskyldning for stigningen i adhd- og autismediagnoser. Mynster hævder, at »da vi ikke kendte og brugte diagnoser (...), benyttede vi andre kriterier, f.eks. hvor store vanskeligheder barnet havde med at følge med i det faglige og det sociale«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce