0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Efter en scanning viste problemer med fosterets udvikling valgte kronikøren at afslutte graviditeten. Det er en ekstremt hård beslutning som trækker lange spor.

»Den weekend gik jeg rundt med mit ønskebarn inden i mig og vidste, at om to dage ville han være død«

Heldigvis er det sjældent, at kvinder mister i deres graviditet efter 12. terminsuge, hvor omverdenen ofte har fået vished om de lykkelige omstændigheder. Men når det sker, bliver selv de mest ubetydelige ting hårde.

FOR ABONNENTER

Jeg ser fra lægens journal, og til det stykke papir jeg netop har underskrevet. Blanket A. ’Anmodning om svangerskabsafbrydelse’. Tilladelse til at afslutte mit fosters liv. En helt almindelig torsdag.

Fem uger tidligere havde jeg kigget ind til min lille dreng igennem ultralydsskannerens boblende sort-hvid film. En dansende og vinkende lille fyr. Jordemoderen indikerede, at fosteret dog var for dansende og vinkende til at gennemføre en 12-ugers skanning. Men ellers så alt godt ud.

Men pludselig er det slut. Og jeg skal selv afslutte det. På den blåpolstrede hospitalsstol med vandglasset i hånden og den lille hvide pille foran mig.

Fem uger tidligere havde jeg beklaget mig over den voldsomme kvalme, opkastturene og den konstante hovedpine. Beklaget mig til min mand over, at folk kommenterede min voksende barm, som om der med i graviditeten automatisk var inviteret til åben debat om mine voksende bryster. Havde stolt grebet ud efter veninders hænder, der ivrigt ville mærke, om de mon kunne føle den lille bevæge sig derinde.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Læs mere

Annonce