0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Frau Film/Stroud Rohde Pearce
Foto: Frau Film/Stroud Rohde Pearce

Det eneste, der er beklageligt i forhold til ’Kandis for livet’, er anklagerne mod og beklagelserne over filmen

Danske kunstdokumentarfilm som ’Flugt’ og ’Kandis for livet’ har fået så stor succes og offentlig bevågenhed, at gamle diskussioner om genrens metoder dukker op igen. Det har fået nogle journalister til at råbe op og DR til at beklage. Det eneste, der er beklageligt, er, at der er så ringe forståelse for genren, skriver Kristoffer Hegnsvad i denne kulturkommentar.

FOR ABONNENTER

Der var engang, for ikke så længe siden, hvor en digtsamling var en bestseller, hvis den solgte nogle tusind eksemplarer. Så kom Yahya Hassan, og hele Danmark læste pludselig poesi.

Der var engang, hvor kunstneriske dokumentarfilm var noget, man måtte se i små sale på festivaler, eller som DR listede ud på nichekanaler sene hverdagsaftener. Sådan er det ikke mere. I tirsdags fik filmen ’Flugt’ unikke tre Oscar-nomineringer, og ’Kandis for livet’ blev vist på DR 1 lørdag aften i den bedste sendetid. Seertallet fra weekenden var 615.000, og det tal er siden bare steget.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Mere fra os