0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Willy Sanjuan/Ritzau Scanpix
Foto: Willy Sanjuan/Ritzau Scanpix

Almodóvar roder i mødre og massegrave

I sin hidtil mest direkte politiske film, ’Parallelle mødre’, bryder den spanske auteur Pedro Almodóvar tavsheden om de hengemte massegrave, der rummer utallige lig fra den spanske borgerkrig. Det er vigtigt at huske historien for at udslette skyggerne, siger Almodóvar, der kæder det historiske traume sammen med sit velkendte drama om moderskab og hemmeligheder.

FOR ABONNENTER

Da den spanske filminstruktør Pedro Almodóvar begyndte at lave film i slutningen af 1970’erne, var han smittet af overstadigheden over Spaniens nyvundne frihed og demokrati efter diktatoren Francisco Francos død i 1975. Almodóvars tidlige film skildrer et farverigt og seksuelt løssluppent Madrid befolket af homoseksuelle, transpersoner, nymfomaner, prostituerede og revolutionære, der drikker, tager stoffer, forelsker sig og eksperimenterer med sex på kryds og tværs.

Det hele foregår i et Madrid, hvor Franco og arven fra den spanske borgerkrig ikke eksisterer.

Få flere sider for kun 1 kr.

Hos Politiken giver vi plads til flere perspektiver, så du kan blive klogere på, hvad andre mener.

Prøv 30 dage for 1 kr.

Annonce