Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Münchner Stadtmuseum, Sammlung Reklamekunst
Foto: Münchner Stadtmuseum, Sammlung Reklamekunst

Må man det? Ny udstilling bringer for første gang nazismens design og symboler ind på et kunstmuseum

Den første udstilling af design fra Det Tredje Rige er blevet kritiseret for at lukke nazismen ind på et kunstmuseum, men museet holder hovedet koldt og kommer i mål med et tankevækkende og interessant billede af nazismens modsætningsfyldte brug af stilistiske udtryk.

FOR ABONNENTER

Der er fotoforbud på udstillingen. Montrerne, som vises på etagen nedenunder, er fulde af genstande, som man ikke vil have fotograferet og spredt for eksempel på sociale medier. Nazistiske blade, tidsskrifter og bøger målrettet henholdsvis børn og unge, husmødre, ’herrer’ samt den brede befolkning. Fotobøger, som forherliger Hitler, og frimærker med hans portræt. I den lille (fremragende) audioguide, som går i dybden med udstillingens genstande, oplyses det, at både Hitler og hans cheffotograf, Heinrich Hoffmann, modtog royalties af postvæsenet, når de brugte billedet af Føreren på frimærker.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden