0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Mads Nissen
Foto: Mads Nissen

Når man som instruktøren Ole Christian Madsen har kendt Finn Nørgaard, der blev dræbt ved angrebet på Krudttønden, undrer det ikke, at netop han forsøgte at overmande Omar el-Hussein. For »han havde noget med tyranner. Og kom nogen op at slås, når han var i byen, greb han straks ind«.

»Det er, som om vi har glemt en meget vigtig del af det at være menneske. Nemlig at sætte mennesket først«

En lørdag aften for fem år siden blev instruktøren Ole Christian Madsen ringet op af Ekstra Bladet, som fortalte, at hans tidligere ven og kollega var blevet dræbt samme dag ved et terrorangreb på Krudttønden. Det blev et vendepunkt i instruktørens liv. På torsdag kommer hans spillefilm om den »danmarkshistoriske begivenhed«, som han mener, at vi skal lære at tale om på en helt ny måde, hvis vi vil bevare vores menneskelighed.

FOR ABONNENTER

Og spillefilmen ’Krudttønden’ er deres film, siger Ole Christian Madsen. Ofrenes. Den følger nu også to andre mænd, som i tiden op til angrebet ligeledes går og lægger arm med tilværelsen – den fiktive betjent Rico og gerningsmanden Omar el-Hussein – indtil de fire spor en februardag i 2015 løber sammen i et tragisk stykke danmarkshistorie, som instruktøren mener, at vi pinedød er nødt til at forstå bedre, hvis ikke vi skal miste det, der gør vores samfund menneskeligt og frit.

Prøv 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til vores digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Kristoffer Hegnsvad:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende