0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Sarah Meyssonnier/Ritzau Scanpix
Foto: Sarah Meyssonnier/Ritzau Scanpix

»Jeg kan godt drømme om at tage min gamle punklæderjakke på og vrænge, at jeg da er ligeglad. Men det er jeg ikke«

Kan mænd i 40’erne skrive en film om en kvinde i 30’erne? Joachim Triers Cannes-vinder ’Verdens værste menneske’ har efterladt folk forheksede og forelskede verden over. Og undrende. Selv afviser instruktøren, at han har lavet en ’kvindefilm’. Men indrømmer også gerne, at køn spiller en rolle i filmen.

FOR ABONNENTER

Lige siden den norske film fik premiere sidste år i Cannes, hvor Renate Reinsve som den første norske skuespiller nogensinde fik en guldpalme for sin hovedrollepræstation, har det regnet med priser og ros over Joachim Triers film. Mest bemærkelsesværdigt fik den to oscarnomineringer i kategorierne Bedste Internationale Film og bedste originale manuskript i år.

Prøv 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til vores digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Kristoffer Hegnsvad:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie