0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Arkivfoto: Finn Frandsen

Kunstfotograf Astrid Kruse Jensen arbejder – som Vilhelm Hammershøi gjorde det – med en ikke-nærværende tilstedeværelse i sine billeder. Det ægger beskuerens fantasi.

Når man ser disse fotografers billeder, er det næsten som at se malerier af Hammershøi

Vilhelm Hammershøis maleri kan betragtes som en lektion i billedsprogets fundamentale virkemidler, og nu – 100 år efter hans død – inspireres især fotografer af lyset, fraværet og stilheden i hans værker.

FOR ABONNENTER

Blot fordi Hammershøi gik bort, gik han nemlig ikke af mode, og hvis han i sin høje, svale himmel vidste, hvor meget der stadig tales og skrives om hans værker og ikke mindst om priserne på dem, ville han sikkert i pagt med sin natur besvare omverdenens glubende interesse med en vis forlegenhed. For han var en kunstner, der om nogen ønskede at vende ryggen til distraherende fristelser – lidt på samme måde, som hans hustru Ida åbenbart fik besked på at gøre, når han gjorde hende til en del af motivet i ægteparrets rummelige stuer på Christianshavn.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce