0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
 Nasjonalmuseet, Oslo
Foto: Nasjonalmuseet, Oslo

Christian Kroghs maleri 'Syg pige' er særligt med sin konfronterende og frontale komposition. Læg mærke til rosen, der taber sine blade.

Der bor en brystsyg ung pige i os alle

Det er fænomenal corona-timing, når Den Hirschsprungske Samling nu viser resultatet af det, der lyder som et ellers meget snævert forskningsspørgsmål: Hvorfor optræder den syge pige så ofte som motiv i den nordiske kunst? Svaret er langt mere vedkommende og bad ass, end man lige skulle tro.

FOR ABONNENTER



Udstillingens sidste rum er lille og fortættet og tilbyder en form for konkluderende pointe omkring malerkunstens syge pigers skæbner: Enten overlevede de, eller også gik det dem som Astrid Brandes.

Eller som Elsa. Datter af kunstner Laurits Tuxen, foreviget i et lille privat maleri, som det nok aldrig nogensinde var tiltænkt, at den brede og store offentlighed skulle besigtige. Maleren har gengivet den afdøde datter som en lille glad engel i en kreds af jævnaldrende, fire år, der ser ud, som om de er fanget i deres unge alders kroppe på en alt for nuttet ønskeø. De er engle i himmelen, og ja klart, udstillingens titel med den noget dansk-top-agtige klang, ’Englens kys’, finder sit ekko i et værk som dette.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

  • Peter Hove Olesen