0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Myrna Gonzàlez Tovar/ © Estate of Leonora Carrington/VISDA
Foto: Myrna Gonzàlez Tovar/ © Estate of Leonora Carrington/VISDA

Leonora Carrington skildrer sig selv som et flyvende væsen uden krop, men med et dyr, der måske er en hund, som selskab. Maleriet, der har titlen 'Artes 110', er som oftest hos Carrington fyldt med detaljer, hentydninger og tegn. Stanley og Pearl Goodmans Samling, lovet som gave til NSU Kunstmuseum, Fort Lauderdale © Estate of Leonora Carrington / VISDA. Foto: Myrna Gonzàlez Tovar

Anmelder: Jeg bliver forført af den metamytiske og magiske fortælling i hendes værker

Leonora Carrington ville ikke sættes i bås, hverken som muse eller surrealist. I Mexico var hun i mange år den mest kendte levende kunstner, og lige nu genbruger Venedig Biennalen en af hendes titler som overskrift. Og så er hun udstillingsaktuel på Arken.

FOR ABONNENTER

Med sin fremstrakte finger rører hun spidsen af en genstand – eller er det et levende væsen? Formationen giver mindelser om en spinderok og dermed også om Tornerose, der stikker sig på tenen og falder i den dybe søvn, der afholder hende fra at vokse videre ind i voksenlivet.

Prøv 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til vores digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce