0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Sådan. Nogenlunde i hvert fald. Måske lidt længere til venstre og så hænger kvinden det sted, hvor hun oprindeligt var, da de to malerier på fotografiet her var et maleri. Portrætmaleriet blev delt i to et sted mellem 1830 og 1859. Nu har to forskere fundet den manglende del igen, og kunstmuseet Nivaagaard har købt det, så familien kan blive samlet igen.

Hvorfor skulle mor skæres ud af familieportrættet?

For flere hundrede år siden blev et familieportræt udført af den flamske maler Cornelis de Vos skåret i to. Far og søn endte på museet Nivaagaard i Nordsjælland. Mor forsvandt ud i glemslen. Indtil forskere for nylig faldt hende og bragte familien sammen, så de igen kan ses hængende på samme væg.

FOR ABONNENTER

Klokken 9 om morgenen torsdag 23. februar stimler en blandet skare sammen på Nivaagaards Malerisamling i Nordsjælland.

Museumsdirektør Andrea Rygg Karberg er der allerede, det er hende, der åbner døren til det ellers lukkede museum.

Få flere sider for kun 1 kr.

Hos Politiken giver vi plads til flere perspektiver, så du kan blive klogere på, hvad andre mener.

Prøv 30 dage for 1 kr.

Annonce