Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Boligmarkedet i København gør mig rasende

Hvorfor opfører Københavns Kommune nybyggerier med huslejer, der er så tårnhøje og fjendske over for studerende?

64
Gem til liste

Kære Københavns Kommune.

I mange år har jeg glædet mig til og forberedt mig på den dag, jeg skulle flytte til København. Nu er tiden inde: Jeg har flyttet mit studie og opsagt mit lejemål i Aalborg. Rygter gjorde mig klart, at boligmarkedet i København var ret hektisk – det skulle vise sig at være meget værre end det.

Min indre nordjyde er for alvor blevet pisset af, og jeg er mildest talt rasende. Jeg kommer fra en kommune, der tager hånd om sine unge, giver tag over hovedet-garanti og bygger ungdomsboliger i massevis. Jeg er så harm, forarget og dybt frustreret over, hvordan I behandler jeres tilflyttere og indbyggere. Jeg er klar over, at der er boligmangel i byen, men at nybyggeriet er så håbløst og totalt uden omtanke, begriber jeg ikke.

Lad mig give et par eksempler på, hvad jeg møder på min vej i boligjagten:

LÆS DEBAT»Jeg er træt af at have en dårlig dag hver dag«

Så sent som 17.7. er jeg stødt på en ungdomsbolig tiltænkt studerende. En 2-værelses lejlighed på 66 kvadratmeter. Huslejen er 10.400 kr. Dertil kommer et a/c-beløb på 800 kr. Depositum og forudbetalt leje udgør i alt 2 x 31.200 kr.

Jeg er dybt frustreret over, hvordan I behandler jeres tilflyttere og indbyggere

Johanne Jensen

Derudover ses en del nybyggeri, særlig i Sydhavnen og Nordvest. Her ligger huslejen på en af de mange (typisk 3-værelses) lejligheder på 10.500-14.500 kr. + a/c på ca. 1.200 kr. Depositum og forudbetalt leje varierer, men man kan ofte forvente 3 x husleje for hver post. Det kunne jo som sådan godt gå an, hvis man, som jeg, har muligheden for at flytte sammen med nogle veninder.

Det vil selvfølgelig kræve, at lejligheden er indrettet således, at vi kan bo tre veninder sammen – men her kommer problemet. En håbløs indretning gør, at den på ingen måde henvender sig til denne form for beboelse. Det vil sige, at køkkenet er kombineret med stuen, og dermed er der kun to aflukkede værelser. Med andre ord: Lejlighederne er kun delevenlige for to.

LÆS DEBATIndfør brugerbetaling på universiteterne

Foruden disse eksempler kommer der muligheden for at leje sig ind på et værelse. For et sådant ligger huslejen på ca. 4.000-5.000 kr. Man kan være heldig (eller uheldig) at finde noget uden for dette spænd.

Når man lejer et værelse, skal man gøre op med sig selv, hvorvidt man er parat til de krav, der følger med det ene mere lakrids end det andet. Krav om køn er selvfølgelig det mest udbredte sammen med alle dem, der lejer ud uden mulighed for at få adresse på boligen – altså sort, uden lejekontrakt.

Dertil kan jeg føje gæsteforbud, parfumeforbud og adgangsforbud i køkken og bad efter klokken 20.00. Det kan være krav til mine spisevaner, beskæftigelse, civilstand, kunstneriske evner eller krav om at arbejde for den kommende bofælle. Jeg er klar over, at I ikke kan stille så meget op med kravene til de værelser, der udbydes privat, men dette giver lidt et billede af, hvad man som lejer skal finde sig i. Til gengæld har I jo en finger med i spillet, når det gælder nybyggeriet! Af disse eksempler kan vi hurtigt konstatere, at ungdomsboligen er den billigste løsning.

LÆS KRONIK Halvdelen af de studerende bliver væk fra undervisningen

Med lidt hurtig hovedregning kan jeg altså forvente, at nybyggeriet vil koste mig – hvis jeg deler med en veninde – minimum 5.600 kr. per måned. Det vil sige, at huslejen overstiger min SU, og dermed er jeg nødsaget til delvis at forgælde mig i SU-lån og delvis arbejde ved siden af studiet blot for at kunne leve.

Dette står i stor kontrast til mit liv her i Aalborg. Jeg har haft studiejob som både pædagog og ledsager; et job, jeg har kunnet sige til og fra over for, alt efter hvad min skole i perioder har krævet af mig. Lønnen blev brugt udelukkende til at forsøde min tilværelse som studerende. Denne mulighed og frihed er jeg blevet frarøvet, blot fordi jeg har valgt at flytte kommune. Jeg var indstillet på, at mine faste udgifter ville stige, når jeg flyttede til København, men helt ærligt, hvor meget skal jeg finde mig i?

Med denne smøre vil jeg bare gerne have lov at stille et ganske simpelt spørgsmål: Hvad er begrundelsen for, at man i en uddannelsesby som København (oven i købet i boligmangel) laver så mange nybyggerier med huslejer, der er så tårnhøje og så fjendske over for de studerende?

PolitikenPlus
  • Digitalt stegetermometer Funktionelt stegetermometer i flot design i stål og BPA-fri plast og med ekstra hurtigt visning af temperatur (4-10 sek.) på LCD displayet. Kan måle temperaturer mellem -45 og +200°C.

Pluspris 199 kr. Alm. pris 249 kr. Køb
  • Isflager Man kan næsten høre det. Hvordan de klirrer mod hinanden, isflagerne. Og mærke kulden.

Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Julepynt Unik og anderledes julepynt

Pluspris 25 kr. Alm. pris 30 kr. Køb
  • Kunstner Arne Ungermann Dansk Plakatkunst relancerer og genudgiver de bedste danske plakater fra 1900-1965. Her finder du plakatkunstens perler - skønne motiver, der stadig har et moderne grafisk udtryk.

Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.295 kr. Køb
  • Mandolin Mandolin fra Microplane med to skær og indstillelig tykkelse så du kan skære grøntsager i papirtynde skiver eller ensartede ?sticks?, afhængigt af hvad du skal bruge dem til.

Pluspris 249 kr. Alm. pris 299 kr. Køb