Journalistikken kæmper en dødskamp

Advarsel. I erindringsbogen 'Fra koncepterne', der udkommer i næste uge, skriver Mette Fugl om sine  frustrationer over DR's såkaldte »koncepttyranni«.
Advarsel. I erindringsbogen 'Fra koncepterne', der udkommer i næste uge, skriver Mette Fugl om sine frustrationer over DR's såkaldte »koncepttyranni«.
Lyt til artiklen

»Min troværdighed og faglige stolthed blev ramt, hver gang DR’s medieguruer lancerede et nyt absurd koncept i kampen om seerne. Det ene øjeblik skulle TV-avisen satse på positive nyheder, kort efter var ’hjemme hos’-formatet det nye bonmot, lige indtil selfie-journalistikken slog igennem, og pludselig skulle reporteren fylde mere i et indslag end interviewpersonen. Imens knoklede jeg med at levere indhold til både tv, radio og online, og indslagene blev bare kortere og kortere, og dummere og dummere. Det kunne ikke undgå at gå ud over grundigheden, og jeg følte til sidst ikke, jeg kunne være det bekendt over for mig selv og seerne«.

Sådan sammenfatter DR’s velkendte ansigt i Bruxelles gennem 22 år, Mette Fugl, de sidste år af sin korrespondentkarriere, der i efteråret 2012 førte til, at hun i en alder af 63 sagde op i DR.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her