Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Joachim B. Olsens holdning til julehjælpen er grim og arrogant

60
Gem til liste

Så er Joachim B. Olsen igen ude med riven efter de socialt udsatte. Han hævder, at det stigende antal ansøgere til julehjælp i år ikke skyldes stigende fattigdom, men ganske enkelt det forhold, at julehjælp er gratis.

Undskyld mig, Olsen, men kan du ikke godt selv se, at det argument er helt ude i skoven? Julehjælpen har jo aldrig været noget, hjælpeorganisationerne har taget penge for, så hvorfor skulle ’gratismen’ lige netop i år være hovedårsagen til en stigning?

I øvrigt er det jo heller ikke ’gratis’ at søge om julehjælp. Det kræver faktisk stor overvindelse at åbne sin økonomi op for vildfremmede mennesker, som af hensyn til udvælgelsen er nødt til at dykke bramfrit ned i din økonomiske situation.

Det er ganske enkelt en pinlig og træls affære at ansøge om julehjælp.

LÆS OGSÅ Mindst 12.000 fattige søger julehjælp

Og ubehaget findes ikke kun hos den, der søger.

Det er sandelig også ubehageligt for dem, der skal sidde og kigge ansøgningerne igennem.

Min påstand er, at alle, der søger om julehjælp, har behov for hjælp

Per Holbo

Det ved jeg, for jeg har selv siddet i sådan et udvalg, og jeg kan godt love jer for, at det er en grim forpligtelse at stå med.

Ikke mindst fordi det hele tiden sidder i baghovedet, at ens afgørelse kan være med til at bestemme, om børn på alder med ens egne får en jul med rugbrød og leverpostej, eller om de får en jul med flæskesteg og risalamande.

Og netop her ligger nok den væsentligste årsag til, at Olsens holdning er rigtig grim og arrogant. For uanset hvor meget vi kan argumentere for, at nogle mennesker er dårlige forældre med en elendig fornemmelse for privatøkonomi, så kan vi altså ikke bare lade det gå ud over børnene – for Olsen, du mener vel forhåbentlig ikke, at også børnene bare er snyltere, der skal tage sig sammen?

LÆS ARTIKELFolk i arbejde søger julehjælp

Min påstand er, at alle, der søger om julehjælp, har behov for hjælp.

Om det så lige er madvarer til juleaften, de har mest behov for, kan man jo diskutere, men der er ikke mange, der søger julehjælp for sjov.

Og de få, der bare er ude efter at få noget gratis, er hjælpeorganisationerne som regel rigtig gode til at få sorteret fra.

Det er de nemlig nødt til, for ellers er der nogle af dem, der har behov, som ikke kan få hjælp.

PolitikenPlus
  • Smageteknik - Del 1 og 2 Oplev nogle af de vinområder der anses for at være de mest betydningsfulde i verden på nærmere hold.

Pluspris fra 395 kr. Alm. pris fra 550 kr. Køb
  • Sonny Rollins A Han stolprede ind på Det Kgl. Teaters Gamle Scene med krumbøjet ryg. Og lignede for så vidt den ældre herre, han er.

Pluspris 1.200 kr. Alm. pris 1.380 kr. Køb
  • Pulverslukker Firephant ? En designet pulverslukker. Blot fordi man gerne vil sikre sig i forhold til brand i hjemmet, behøver det jo ikke at se grimt ud.

Pluspris 469 kr. Alm. pris 549 kr. Køb
  • Natskjorte Speciel Politiken edition Geismars natskjorte i lærredsvævet egyptisk bomuld

Pluspris 679 kr. Alm. pris 799 kr. Køb
  • Teatret Svalegangen Få rabat med dit Pluskort på Teatret Svalegangen i Aarhus.

Pluspris 145 kr. Alm. pris 190 kr. Køb