Annonce
Annonce

Jakob Engel-Schmidt

Direktør for Niels Brock. Tidligere medlem af Folketinget (V)

Debattører

Stop den israelske apartheid

Palæstinenserne på Vestbreddens grundlæggende menneskerettigheder krænkes dagligt.

121
Annonce

Jeg har brugt de sidste fem dage på at blive klogere på Israel-Palæstina og den generationslange konflikt.

Hjemme igen er min kuffert fyldt med en lang række gruopvækkende oplevelser og indtryk, som jeg føler et behov for at dele for at sætte fokus på en overset del af konflikten. Folkekirkens Nødhjælp stod for programmet, der omfattede en lang række besøg og samtaler med nøglepersoner på begge sider af konflikten.

Mit formål med dette indlæg er udelukkende at gøre opmærksom på, at et moderne demokrati behandler et besat folk med en hårdhed, der reducerer G. W. Bush til en fredelig KFUM-spejder.

Jakob Engel-Schmidt

Israels ret til sikkerhed og et effektivt forsvar af det lille land omgivet af historisk fjendtlige naboer har altid fyldt meget i min opfattelse af konflikten, og gør det stadig. Israel er det eneste velfungerende demokrati i regionen og en vigtig samarbejdspartner for Danmark og EU.

Netop derfor skal vi ikke tøve med at påpege fejl hos vores allierede. Som en god ven, der ønsker det bedste for landet, skylder vi at gøre israelerne opmærksomme på, at deres behandling af palæstinenserne på Vestbredden på en lang række områder er i strid med international lov og grundlæggende menneskerettigheder, og derfor ikke kan fortsætte.

LÆS HERBERT PUNDIKFredsforhandlinger ender med fiasko

Kontrasten er voldsom. Inden for Israels grænser findes et velfungerede demokrati for alle uanset tro og etnicitet. På den besatte Vestbred er forholdene anderledes og minder om det sydafrikanske apartheid-regime. Verdenssamfundet betragter Vestbredden som et besat område, hvorfor Israel som den kontrollerende magt er forpligtet til at beskytte befolkningen mod overgreb og sikre deres basale menneskerettigheder.

Israel er med sin opførsel med til at forlænge konflikten og bidrage til frustrationerne og hadet blandt palæstinenserne.

Jakob Engel-Schmidt

De mest synlige eksempler på krænkelser findes i grænselandet ved Jerusalem og Betlehem, hvor rettigheder og muligheder følger etnicitet og religion. Den offentlige transport er delt. Velholdte busser tilbyder bosættere og rejsende israelere behagelig service, men er lukket land for områdets palæstinensere. Der mangler mere end 200 klasseværelser i den østlige del af byen, mens adgangen til vand og kloakering de facto afhænger af din religiøse status.

På retsområdet står apartheidforholdene lysende klare. Anholder israelske soldater en palæstinenser i slagsmål med en bosætter, kan de to ikke se frem til ligebehandling. Israeleren bliver stillet for en civil domstol, mens palæstinenseren fremstilles for en militær.

Ønsker en palæstinensisk familie at bygge nyt, bliver ansøgningen med 90 procent sandsynlighed afvist, da lokalplanen er fra 60’erne og ikke er blevet fornyet siden. Vælger familien alligevel at bygge nyt, kan de se frem til at klækkelig bøde, mens huset bliver bulldozet kl. 5 om morgenen. Imens er antallet af israelske bosættelser på Vestbredden steget med 70 procent over de seneste år.

LÆS OGSÅIsrael gør klar til nyt stort byggeri på besat land

Fri bevægelighed afhænger af farven på din nummerplade. Kører du i en israelsk indregistreret bil, slipper du let igennem de mange checkpoints, mens en grøn palæstinensisk nummerplade automatisk udsætter føreren for massiv kontrol og timevis af spildtid.

De apartheidlignende forhold på Vestbredden giver mig kvalme. Israel er et moderne demokrati og burde skamme sig over sin opførsel

Jakob Engel-Schmidt

Særligt én oplevelse gjorde et uudsletteligt indtryk på mig. Søndag morgen besøgte vi Betlehem og grænseovergangen mellem Vestbredden og Israel. Flere end 4000 palæstinensere krydser hver dag grænsen for at komme på arbejde i Israel. Ventetiden er ofte mange timer, hvorfor flere står op klokken tre om natten for at være på arbejde kl. 07.00 kun 20 kilometer på den anden side af grænsen. Kontrollen er rigid og massiv. Ventetiden i kø foregår på så lidt plads, at vi ville opfatte det som en grov krænkelse af standarderne for kvægtransport.

Foruden de mange nævnte dobbeltstandarder, bliver Vestbredden holdt i en økonomisk spændetrøje. Verdensbanken påpeger i sine årlige rapporter, at området har et enormt økonomisk potentiale, men begrænses effektivt af israelsk kontrol og forsinkende bureaukrati. Den manglende udvikling skaber fattigdom og modløshed.

Mest af alt betyder de mange krænkelser og overgreb, at hadet vokser mens desperationen stiger. Israel er med sin opførsel med til at forlænge konflikten og bidrage til frustrationerne og hadet blandt palæstinenserne.

LÆS DEBATFinansgiganter går forrest i boykot af den israelske besættelse

De apartheidlignende forhold på Vestbredden giver mig kvalme. Israel er et moderne demokrati og burde skamme sig over sin opførsel. Jeg mener, at EU bør sende et klart signal om, at man holder Israel fast på internationale standarder. Landets økonomiske og kulturelle samarbejde med EU forudsætter naturligvis, at man ikke opfører sig som en kolonimagt fra 1800-tallet.

Spørger man de israelske myndigheder, er Vestbredden ikke et besat område, men ’disputed land’. Derfor har palæstinenserne ikke krav på hverken lige rettigheder eller beskyttelse. Verdenssamfundet er uenigt. Personligt opfatter jeg det som et spørgsmål om menneskelighed og moral. Et folk med en så forfulgt historie, som det israelske burde som et minimum leve op til basale rettigheder, og dermed distancere sig selv fra en hver gentagelse af historien.

Jeg ved ikke, hvordan konflikten løses bedst og ønsker ikke at komme med et bud. Mit formål med dette indlæg er udelukkende at gøre opmærksom på, at et moderne demokrati behandler et besat folk med en hårdhed, der reducerer G. W. Bush til en fredelig KFUM-spejder.

Israels internationale prestige og relationer er på spil. Som en støtte af landet skal vi råbe vagt i gevær og kræve, at Israel opfører sig bedre. For ligegyldig hudfarve og religion er alle Vestbreddens indbyggere mennesker med samme rettigheder

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce